Nefajčiar Margita kvôli úlohe fajčí jointy

Štefan Margita (Zdroj foto: Supraphon)

Prvýkrát sa v histórii londýnskej Kráľovskej opery v Covent Garden hrá Janáčkova opera Z mŕtveho domu. Predstavenie rozdelilo britskú odbornú kritiku do dvoch táborov. Kým jedni ju vynášajú do nebies, druhí jej nemôžu prísť na meno a posielajú ju a jej režiséra do horúcich pekiel. V čom sú recenzenti z Albionu zriedkavo zajedno, je ich nadšenie z výkonov Štefana Margitu.

Pre Margitu nejde o prvé účinkovanie v tejto opere. Úlohu si už zahral a zaspieval aj v newyorskej Metropolitnej opere, v pražskom Národnom divadle a na začiatku budúceho roka na neho čaká vo francúzskom Lyone. Nejde ani o jeho prvú spoluprácu s medzinárodne uznávaným poľským režisérom Krzysztofom Warlikowským, s ktorým už spolupracoval v madridskej opere na opere Kráľ Roger.

Kým v pražskej inscenácii Mrtváku v réžii Daniela Špinara sa spíjal do nemoty, v Londýne pre neho vpravde avantgardný režisér Warlichowski pripravil inú náročnú úloha: Som zarytý nefajčiar, neznášam cigarety, cigary a zafajčené prostredia a v londýnskej Kráľovskej opere musím vyfajčiť hneď niekoľko jointov, hovorí svetoznámy tenorista. Našťastie sú falošné, ale musím si ich z marihuany niekoľko sám ubalit a mariánky si aj trochu šňupnúť! Navyše v samom závere opery musím spáchať samovraždu podrezaním si žíl. To publikum v hľadisku doslova skoro nedýcha, ale pri ďakovačke už reve nadšením.

Za Štefanom do Londýna pochopiteľne prišla na 18 dní jeho manželka Hana Zagorová. Z prenajatého bytu v londýnskej štvrti Westminster to mám do opery päť zastávok autobusom, a tak na radu Hanky, ktorá je v zahraničí milovníčkou mestskej hromadnej dopravy, jazdím na skúšky a aj z nich červeným dvojposchodovým autobusom doubledecker, ktorý Londýnčania používajú už od roku 1923. A fotím Londýn v rôznych hodinách. Najradšej podvečer , rozpráva Štefan.

Londýn sme si spoločne maximálne užili. Na striedačku sme si robili raňajky a starali sa vzájomne krásne o seba. Hanka si tam kúpila nádhernú koženú sukňu ku kolenám a v obchodnom a zábavnom centre Covent Garden, v ktorom sa nachádza vchod do budovy Kráľovskej opery, sme si napríklad zašli na obed do výbornej indickej reštaurácie. Naši báječní kamaráti Hanka a Pavel Beránkovi už pred Vianocami vedeli, že budeme v marci v Londýne, a tak nám ako darček pod stromček venovali návštevu vyhľadávanej a slávnej cukrárne, kaviarne a čajovne Fortnum & Mason. Dostali sme sa tam až deň pred Karininým odletom, ale stálo to za to! A vďaka mojej neteri Marianne a jej manželovi sa zo mňa stal pyšný ujo. Narodila sa im nádherná a zdravá dcérka Elisabeth a hneď mi do Londýna poslali jej krásnu fotku. Do Opery sme si zašli na báječnú inscenáciu Bizetovej opery Carmen, ktorú skvele dirigoval Jakub Hrůša .

Posledné predstavenie má Štefan Margita v Londýne 24. marca a v apríli sa na jeho recitál s Moravským klavírnym triom môže tešiť publikum v Havlíčkovom Brode, Znojme, Čáslavi, Milevsku a v Přerove. Na konci apríla potom dokončí v produkcii Jána Adama a Dana Hadlicha, s ktorými pripravil už dva svoje predchádzajúce, mimoriadne úspešné albumy Melanchólia a X MAS, svoj nový album Mapa lásky. Poslucháčov na ňom čakajú nielen nádherné šansóny a nečakané duetá, ale aj jeden text od slovenského básnika Ľubomíra Feldeka a Margitovi na telo napísané horúce tuzemské novinky od autorského tandemu Gábina OsvaldováOndřej Soukup a od Martina Chodúra.

Značnú časť mája a celý jún potom strávi Štefan Margita v San Franciscu, kde si opäť zaspieva jednu zo svojich životných rolí. A tou je úloha Boha Ohňa Logeho v opere Zlato Rýna nemeckého skladateľa Richarda Wagnera. A už teraz Štefan Margita vie, že ho v roku 2021 čaká ďalší angažmán v newyorskej Metropolitnej opere v ďalšej Janáčkovej opere Káťa Kabanová.