One Day Jazz Festival sa spája so Slovenskou jazzovou spoločnosťou

Noa

One Day Jazz Festival je v súčasnosti v hudobných kruhoch považovaný za stálicu etablovaných festivalov na medzinárodnej úrovni. Tento 11 ročník je opäť výnimočný a uvádza nové rozmery v programovej náplni festivalu. Opätovne prináša dve edície. Prvá z nich Leto 2019 bude realizovaná v období jún – júl 2019. Druhá – Jeseň 2019, tá sa uskutoční v mesiaci november 2019.

Tak ako je už zvykom, jeho organizátor Martin Valihora opäť aj tento rok prináša pre hudobnú scénu novinku a to spojenie sa so Slovenskou jazzovou spoločnosťou. Tá už tradične organizuje jazzové dielne, ktoré sa konajú vždy 1. júlový týždeň. Na tieto jazzové dielne – workshopy prinesie One Day Jazz Festival svetové hviezdy. Symbolicky tak potiahneme hudobnú šnúru kvalitnej hudby, ktorú odštartuje už 18. júna na Bratislavskom hrade a plynule jazzovú náladu prenesie až do ďalšieho hudobného podujatia, ktorým je Kultúrne leto – počas ktorého sa na jazzových workshopoch vystriedajú svetové mená.

Prioritou festivalu je prehĺbiť vzťahy medzi domácou a zahraničnou jazzovou scénou, čo má za  úlohu prispievať k edukačnej činnosti a náplni, ktorá je na Slovensku v tomto žánri veľmi zanedbávaná. Prinášame tých najkvalitnejších medzinárodných umelcov, ktorí podporujú vznik spolupráce slovenských a zahraničných hudobníkov v spoločných projektoch. V období  prehlbujúceho sa záujmu o kreatívnu, hodnotnú a interaktívnu hudbu takéto spojenie prinášajú práve jazzové koncerty. Pozývame na Slovensko svetové hviezdy tohto žánru, ktoré ešte na Slovensku nevystúpili, ale aj menej známe hudobné telesá, ktoré zase posúvajú hudobný vývoj dopredu. Na Slovensku sa rodí mnoho nových talentov, scéna sa rozširuje a naberá nové rozmery a preto je našou povinnosťou a úprimným záujmom podporovať a prispievať k jej rastu a vývoju, hovorí o cieľoch festivalu jeho organizátor Martin Valihora.

V spolupráci so Slovenskou jazzovou spoločnosťou vystúpia svetové hviezdy nielen ako účinkujúci v rámci Kultúrneho leta, ale budú zároveň aj odborní lektori jazzového kempu. Kto by sa netešil, aby ho učil fenomenálny saxofonista Kenny Garrett – legenda, ktorú celá scéna veľmi dobré pozná a vyrastali na ňom všetci vyznávači kvalitnej hudby.

Základným poslaním festivalu je integrácia slovenských interpretov do medzinárodných súvislostí. Okrem toho, ako je už pri One Day Jazz Festivale dobrým zvykom, každý večer otvorí svojím vystúpením kvalitná domáca hudobná formácia. Tento rok oslávi festival už svoje 11. narodeniny a bude sa snažiť opäť dokázať, že aj naďalej kladie v prvom rade dôraz na kvalitu a hudobný odkaz, vysvetľuje Martin Valihora.

One Day Jazz Festival pravidelne pozýva na každý júnový otvárací koncert aj 200 stredoškolákov z bratislavských škôl a venuje im vstup zdarma. Môžu tak zažiť a vidieť, čo všetko si jednotlivé kultúry sveta môžu ponúknuť a čo všetko môžu vytvoriť cez hudbu, ktorá spája. Rovnako majú možnosť vidieť aj svojich rovesníkov, ktorí dokazujú svojím talentom a tvrdou prácou, že cez hudbu môžu tiež vyjadriť svoj postoj k životu a môže ich to motivovať a osloviť aj na ich ďalšej životnej ceste.

Na Bratislavskom hrade vystúpi spolu s Bratislavským chlapčenským zborom v sprievode Slovenskej filharmónie pod vedením dirigenta Martina Leginusa svetoznáma izraelská speváčka a mierová aktivistka Noa. Pricestuje zároveň so svojim quartetom. V prvej časti programu vystúpi aj česká umelkyňa Ida Kelarová so svojim príbehom a projektom    Čhavorenge v sprievode s Československým jazzovým triom, ktoré je zložené z prvotriednych slovenských a českých hudobníkov.

Noa
Achinoam Nini (* 23. jún 1969, Bat Yam)
Izraelská speváčka reprezentovala svoju krajinu Eurovision Song Contest 2009, spolu s Mirou Awad, piesňou There Must Be Another Way. Achinoam Nini sa narodila v Bat Yam, v Izraeli, do Jemenskej židovskej rodiny a vo veku jej dvoch rokov sa rodina presťahovala do New Yorku. Navštevovala SAR akadémiu Josepha H. Looksteina, Ramaz High School, a zostala v New Yorku žiť až do jej návratu do samotného Izraela vo veku 16 rokov. Noa a Gil Dor na festivale Bardentreffen 2014 Nini nahrali piesne v arabčine, angličtine, francúzštine, hebrejčine, taliančine, španielčine a jemenskej hebrejčine. Nini a Gil Dor mali od začiatku svojho života rôzne súbory ako akustický duet, ale ich najdlhší hudobný vzťah bol s perkusistom Zoharom Frescom. Ninine a Dorove súbory sa líšia od albumu k album, od spolupráce s kapelami ako Solis String Quartet až po turné so symfonickými orchestrami. Nininu hudbu ovplyvňujú speváci – skladatelia 60. rokov ako Paul Simon, Joni Mitchell, Leonard Cohen a James Taylor. Tieto hudobné a lyrické pocity v kombinácii s jemenskými koreňmi Nini a Dorovým pozadím v jazzovej, klasickej, country a rockovej hudbe vytvorili jedinečný zvuk. Okrem iného hrá Nini na perkusie, gitaru a klavír.

Kenny Garrett
Kenny Garrett (* 9. október 1960, Detroit)
Americký post – pop jazzový saxofonista, ocenený cenou Grammy Award a flautista, ktorý získal uznanie v mladosti ako člen Duke Ellington Orchestra a kapely Miles Davis. Odvtedy sa venuje sólovej kariére. Je absolventom Mackenzie High School. Jeho otec bol tesár, ktorý vo voľných chvíľach hrával saxofón ako hobby. Garrettova kariéra saxofonistu vzlietla, keď nastúpil do Duke Ellington Orchestra v roku 1978. O niekoľko rokov neskôr vystupoval v Mel Lewis Orchestra, kde hral hudbu Thada Jonesa a tiež Dannie Richmond Quartet so zameraním na hudbu Charlesa Mingusa. V roku 1984 nahral svoj prvý album ako kapelník – Criss Cross Jazz 1014 CD. Neskôr nahral dva albumy s Atlantic Records: Prisoner of Love a African Exchange Student. Od roku 1990 je väčšina Garrettových albumov spolu produkovaná pianistom / skladateľom Donaldom Brownom. Garrett podpísal zmluvu s vydavateľstvom Warner Bros. Records a od roku 1992, pokračoval v nahravaní výhradne pod ich značkou. Medzi jeho nahrávky vydané pod Warner Bros. patrí aj jeho prvý album tvorený výlučne z jeho vlastných skladieb, nahraný v roku 1997 a nominovaný na cenu Grammy. Počas svojej kariéry Garrett vystúpil a nahrával s mnohými jazzovými umelcami ako Miles Davis, Art Blakey, Joe Henderson, Brad Mehldau, Freddie Hubbard, Woody Shaw, McCoy Tyner, Pharoah Sanders, Brian Blade, Marcus Miller, Chick Corea, John McLaughlin, Herbie Hancock, Bobby Hutcherson, Ron Carter, Elvin Jones a Mulgrew Miller.

Ari Hoening
Ari Hoening  (* 13. november 1973, Philadelphia)
Ari Hoenig bol už v ranom veku obklopovaný hudbou. Jeho otec je dirigent a klasický spevák, jeho matka huslistka a klaviristka. Preto vo veku 4 rokov začal Ari študovať husle a klavír. Začal hrať na bicie vo veku dvanástich rokov a vo veku štrnástich rokov zdokonaľoval svoje schopnosti s ďalšími mladými jazzovými hudobníkmi v kluboch ako je JazzHaus. Ari navštevoval prestížnu University of North Texas, kde sa počas troch rokov štúdia zoznámil spolu s Edom Sophom počas hrania s „One O’Clock“ Lab Bandom. Chcel byť bližšie k New Yorku, v roku 1995 preto prešiel na William Patterson College v severnom New Jersey. Čoskoro sa presadil ako doprovod legendárneho organistu Shirleya Scotta, čo napomohlo rozprúdiť jeho kariéru v New Yorku. Ari sa postupne presťahoval do Brooklynu, kde začal hrať s rôznymi skupinami, vrátane Jean Michel Pilc Trio, Kenny Werner Trio, Chris Potter, Kurt Rosenwinkel Group, Joshua Redman, Jazz Mandolin Project a kapely vedené Waynom Krantzom, Mikeom Sternom, Richardom Bonom a Patom Martinom. Tiež zdieľal scénu s takými umelcami ako Herbie Hancock, Ivan Linz, Wynton Marsalis, Toots Thielemans, Dave Holland, Joe Lovano a Gerry Mulligan. Ari sám produkoval svoje sólové bubnové CD Time Travels (2000) a The Life Of A Day (2002). V roku 2013 Ari vyhral prestížnu cenu BMW Welt (World) v Mníchove, medzinárodnú súťaž pre najlepšiu kapelu pod vedením bubeníka. Ako pedagóg vyučuje nie len súkromne  ale tiež na fakulte  – New York University a New School for Social Research v New Yorku. Poskytuje konzultácie a prednášky na hudobných školách a univerzitách po celom svete a píše pravidelný vzdelávací stĺpec pre časopis Modern Drummer.

Ida Kelarová
Fenomenálna a nenapodobniteľná. Taká je Ida Kelarová. Pochádza z rómskej moravskej hudobnej rodiny. Jej otec Koloman Bitto bol známy rómsky muzikant. Po pôsobení v zahraničí sa roku 1995 vrátila do Česka. V Bystrém na Českomoravskej vysočine založila Medzinárodnú školu pre ľudský hlas. Organizuje medzinárodné workshopy, multietnické projekty, rómsky festival Gypsy Celebration Hartmanice a v rôznych krajinách zakladá spevácke zbory s repertoárom rómskych piesní. Za hudbu k filmu Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba bola v roku 2001 nominovaná na Českého leva. Je autorkou projektu Čhavorenge, ktorý funguje pod jej dirigentskou taktovkou už od roku 2011. Pôvodne 100 členný spevácky zbor tvoria talentované rómske deti z miest a osád celej Slovenskej i Českej republiky. Výsledkom koncertov je dojemný večer a nezabudnuteľný zážitok, ktorý je jednou z osvedčených ciest, vďaka ktorej majoritná spoločnosť často prehodnocuje svoje názory na Rómov. Práve nefalšovaná emocionalita robí rómsku kultúru a hudbu príťažlivou aj pre iné národnosti.

Ochepovsky Project
Igor Ochepovsky je skladateľ, hudobný producent a gitarista, ktorého tvorba leží na križovatke východných a západných kultúr. Narodil sa a začal svoju tvorivú činnosť v Rusku, teraz pokračuje v Prahe. Ochepovsky Project založil pred 3 rokmi, pričom hneď prvá platňa I Am The Wind vyvolala v jazzovej komunite príjemné pozdvihnutie. Český rozhlas Jazz od tej doby o projekte hovorí ako o najväčšom objave posledných rokov. Kapela je ojedinelým spojením výborných hudobníkov, a tak si môže dovoliť voľný pohyb medzi žánrami a vo svojej tvorbe využiť to najlepšie z jazzu, neo-soulu, vážnej hudby i groovu. Oproti debutovému albumu sa pridáva aj spev výnimočnej slovenskej speváčky Kristíny Mihaľovej. Nové EP Take Care Of Me skrýva okrem hudobného zážitku ešte jeden osobný odkaz. Ako symbol zrodenia a presunu celej myšlienky projektu do reálneho sveta sú súčasťou obalu 4 semienka. Môžete si ich zasadiť, starať sa o ne a sledovať, čo z tohto počatého projektu časom vyrastie.

Ľudové mladistvá
Deväťčlenná skupina Ľudové mladistvá je ambicióznym projektom mladého klaviristu a skladateľa Martina Majla Štefánika, spájajúcim prvky folklóru, jazzu, klasickej i modernej hudby. Na svojom konte má množstvo cien (Nováčik roka – Bratislavské jazzové dni 2016, Nové tváre slovenského jazzu 2016, Nováčik roka – Radio Head Awards 2016, Jazz Fruit – víťaz súťaže mladých talentov Mladí Ladí Jazz v Prahe) a od mája 2018 konečne aj debutový album Viete ako…, ktorý získava samé pozitívne kritiky. Martin Majlo Štefánik vyrastal na jazze a hiphope a slovenský folklór objavil iba prednedávnom, keď mal 22 rokov. Prvý pokus o nové stvárnenie ľudových piesní sa odohral 3. júna 2016, keď skupina po prvýkrát verejne koncertovala. Neskôr Ľudové Mladistvá uverejnili niekoľko videí na Youtube a začala získavať ceny z rôznych jazzových festivalov. Skupinu Ľudové Mladistvá tvorí okrem klaviristu a aranžéra Martina Štefánika niekoľko silných hudobníckych individualít – basgitarista Jozef Madola, bubeník Jakub Kačic, huslista Ján Kružliak mladší a štvorica vokalistiek – Nina Kollárová, Mária Nagyová, Diana Minarovičová a Terézia Jarošová. Na mieste cimbalistu sa počas existencie skupiny vystriedalo už viacero hudobníkov a hudobníčok.

Martin Valihora
Martin Valihora (* 4.máj 1976, Bratislava)
Slovenský hráč na bicie nástroje a perkusie. Narodil sa v hudobníckej rodine, jeho otec Dušan Valihora bol profesionálny basgitarista a jeho mama Jana Beláková speváčka. Valihora študoval klavír v rokoch 1986-1987, kedy prešiel na bicie a začal chodiť na lekcie ku slovenskému bubeníkovi Oldovi Petrášovi. Boli to veľmi silné a krásne pocity naplnenia, po ktorých som túžil od malička. Hrať na bicích bol môj sen už od nepamäti. Prežíval som pocit obrovskej vášne vždy, keď som sa dostal do ich blízkosti. V rokoch 1990-1992 študoval bicie a perkusie na Konzervatóriu v Bratislave, v štúdiu hry na bicie pokračoval na svetoznámej Berklee College Of Music v Bostone. Napriek dlhým rokom života a práce za veľkou mlákou, Martin nezanevrel ani na svoje slovenské hudobné projekty a aktivity, vďaka čomu sa stal v roku 2000 držiteľom prestížneho  titulu Najlepší inštrumentalista roka. Viac ako 20 rokov je Martin Valihora označovaný za jedného z najvyhľadávanejších štúdiových hráčov do hudobných projektov v Európe i USA. Za hranicami Slovenska svoje meno najväčšmi preslávil dlhodobou spoluprácou s virtuóznou japonskou klaviristkou Hiromi Uehara. Hral a hrá vo viacerých domácich aj medzinárodných zoskupeniach (Mezzoforte, trio Depart Refire a trio Ovsepian, Camarda, Valihora), spolupracoval a spolupracuje s množstvom domácich aj zahraničných spevákov a muzikantov (Oskar Rózsa, Vardan Ovsepian, Daniele Camarda, Eugen Vizváry, Juraj Griglák, Richard Müller, Gabo Jonáš, Andrej Šeban, Ron Affif, John Shannon, Mitch Cohn a ďalší). Je zakladateľom a riaditeľom festivalu One Day Jazz Festival, podieľa sa na džezových predstaveniach v Divadle Aréna.

PROGRAM ONE DAY JAZZ FESTIVAL 2019:
18.06. – Bratislava – Bratislavský Hrad
Noa + Slovenska Filharmónia diriguje Martin Leginus
Bratislavský Chlapčenský Zbor feat. Martin Valihora
Ida Kelarová + Čhavorenge

23.06. – Banská Štiavnica – Amfiteáter
Ari Hoenig Trio
Ovsepian-Camarda-Valihora Trio
Ochepovsky Project

24.06. – Bratislava – Divadlo P. O. Hviezdoslava
Ari Hoenig Trio
Ovsepian Camarda Valihora Trio
Ľudové Mladistvá

24.06. – Bratislavské Konzervatórium – Masterclass with Ari Hoenig
Letná Jazzová Dielňa SJS

25.06. – Košice – Fuga
Ari Hoenig Trio
Camarda-Ovsepian-Valihora Trio

26.06. – Žilina – Mestské Divadlo Žilina
Ari Hoenig & Nitai Hershkovits
Camarda,Ovsepian,Valihora Trio
Darkness Positive

0
2.07. – Bratislava – Divadlo P. O. Hviezdoslava
Kenny Garrett Quintet /USA
All Star Jazz Band – Lektori jazzovej dielne SJS

0
3.07. – Bratislavské Konzervatórium – Masterclass with Kenny Garrett Quintet
Letná Jazzova Dielňa SJS