
Audioknihy pomáhajú ľuďom viac čítať a sú neoddeliteľnou súčasťou každodenných činností. Z Veľkého audioknižného prieskumu, ktorý už po 11-krát organizovala spoločnosť Audiolibrix, vyplynulo, že výber správneho titulu závisí predovšetkým od autora, anotácie a recenzií ostatných poslucháčov.
Audioknihy sú pre čoraz viac ľudí spôsobom, ako si do života vrátiť čítanie. V roku 2024 pomáhalo hovorené slovo čítať viac až 60% opýtaných. V roku 2021 pritom tento názor zastávalo len 49% respondentov.
Dlhodobo najviac hovorené slovo poslucháči využívajú pri upratovaní a domácich prácach (19%). Sú tiež neoddeliteľnými spoločníkmi pri šoférovaní (13%) alebo cestovaní MHD (10%) a slúžia aj ako relax. Večer pred spaním ich počúva 13% respondentov, doma pri oddychu 12%. Najčastejšie poslucháči trávia počúvaním 1 – 7 hodín týždenne (47%).
Z roka na rok klesá popularita detektívok. Kým v roku 2019 označilo detektívky a thrillery za svoj najobľúbenejší žáner 41% respondentov, v roku 2024 to bolo len 16% pri detektívkach a 7% pri thrilleroch. V posledných rokoch však rastie obľuba vedecko-fantastických žánrov. Fantasy zaradilo medzi svoje obľúbené žánre 10% respondentov, sci-fi 8%.
Prvýkrát sa Audiolibrix zaujímal aj o to, či Česi a Slováci počúvajú audioknihy v cudzom jazyku (okrem češtiny a slovenčiny). Zatiaľ čo 66% odpovedalo negatívne, 19% číta tlačené knihy alebo e-knihy v cudzom jazyku, 4% počúvajú len audioknihy a 11% nezáleží na formáte. Medzi preferované jazyky patrí angličtina (91%), nasledujú nemčina, poľština a francúzština.
Až 74% respondentov pomáhajú pri výbere audioknihy recenzie a hviezdičkové hodnotenia ostatných používateľov. Hviezdičkami hodnotí vypočutú audioknihu 30% opýtaných a ďalších 32% pridáva aj písanú recenziu. Najväčšou motiváciou na zdieľanie svojich zážitkov z počúvania je pomoc ostatným pri rozhodovaní (44%). Že na názoroch ostatných záleží, potvrdzuje aj fakt, že 25% respondentov sa o audioknihách prvýkrát dozvedelo na odporúčanie niekoho blízkeho.
Nie je preto prekvapením, že recenzie sú jedným z najdôležitejších ukazovateľov pri výbere titulu na počúvanie (13%). Ďalšími dôležitými faktormi sú autor titulu (15%) a jeho anotácia (13%).
Čo sa týka spracovania, poslucháči dlhodobo preferujú nekrátené audioknihy (87%). Či je kniha nahovorená jedným alebo viacerými hlasmi, nehrá takmer žiadnu úlohu (je mi to jedno zvolilo 55% respondentov). Dramatizácie naopak nie sú príliš vyhľadávané – 32% respondentov ich nepočúva vôbec, občas si ich vypočuje 43% opýtaných.
K dispozícii sú ďalšie údaje a zistenia, zahrnuté do kompletných výsledkov Veľkého audioknižného prieskumu. Veľký audioknižný prieskum, ktorý každoročne organizuje spoločnosť Audiolibrix, si kladie za cieľ zmapovať nielen audioknižný trh, ale aj návyky samotných poslucháčov. Na 11. ročníku sa zúčastnilo 8233 respondentov, čím si prieskum drží pozíciu najväčšieho audioknižného prieskumu nielen u nás, ale aj v celej Európe.
Audiolibrix je jedným z najväčších digitálnych distribútorov audiokníh, ktorý prevádzkuje rovnomenný e-shop s výhodným predplatným a komplexným vernostným programom. Veľký audioknižný prieskum realizuje už od roku 2014.
Kateřina Horáková / Audiolibrix