Joona Linna musí ochrániť všetkých, na ktorých mu záleží

Kombinácia Lars Kepler (pseudonym manželskej autorskej dvojice Alexandra Coelho Ahndorilová & Alexander Ahndoril) a Pavel Rímský, ako narátor ich audiokníh pre vydavateľstvo OneHotBook sú vždy zárukou ohromujúceho zážitku. Inak tomu nie je ani v prípade ich najnovšieho počinu, detektívky Lazar.

Aby bol výpočet dôležitých mien kompletný, nesmieme zabudnúť na svojského a nekompromisného komisára Joona Linnu, jeho do práce zapálenú kolegyňu Sagu Bauerovú a v neposlednom rade na Jurka Waltera, masového vraha, ktorý bol až doteraz vždy o krok vpredu pred oboma vyšetrovateľmi. Ale ten by mal byť predsa už mŕtvy…

V byte na predmestí Oslo objavia policajti telo mŕtveho muža. Keď potom nahliadnu do jeho mrazničky, sú v šoku. Je totiž evidentné, že zavraždený bol Vykrádač hrobov, zberateľ hrozných trofejí a kanibal. 

O niekoľko dní neskôr požiada švédsku políciu o pomoc nemecká komisárka, pretože v kempe neďaleko Rostocku bol zabitý sexuálny násilník. Na jednej strane to vyzerá ako čistka nekalých živlov, ale čo keď nevraždí vigilant, ale niekto, kto hľadá rovnako zvrhlého partnera, ako je on sám… a likviduje neúspešný adeptov? 

Joona Linna vzápätí pochopí, že zdanlivo náhodnú súvislosť medzi obeťami nemôže ignorovať – lenže stopy vedú k niekomu, kto má byť už dávno mŕtvy.

Keď som pred rokmi počul prvé dielo zo série kníh Larsa Keplera (išlo o Svedkyňu ohňa, aj keď to nebola prvá Keplerova kniha, ale prvá audiokniha v češtine áno), otriaslo sa moje vnímanie detektívneho žánru v základoch. Brilantne vyskladaný príbeh, v ktorom sa dlhé hodiny niečo dialo, aby to vyvrcholilo do finále, ktoré by čitateľ / poslucháč neočakával ani v najbujarejších predstavách. Navyše pri čítaní Pavla Rímského, ktorý svojim prednesom príbeh doslova prežíval, išlo o vskutku reálny zážitok. A aj napriek tomu môžem dnes povedať, že v podstate išlo iba o slabý odvar toho, čo Lars Kepler aktuálne servíruje v Lazarovi.

Najtemnejší, najdesivejší, najdramatickejší, najprepracovanejší,  jednoducho naj príbeh zo série detektívok s detektívom Linnom a aj pri počúvaní Pavla Rímského mám dojem, akoby sa pri načítaní každej Keplerovej knihy dokázal do príbehu implementovať čoraz viac a jeho prednes dáva poslucháčovi dokonalý priestor na intenzívne prežitie celého príbehu.

Mnohí kritici v prípade kníh Larsa Keplera autorom najviac vyčítajú to, že ich knihy sú písané ako hotový filmový scenár. Neviem to zhodnotiť, mne tento štýl vyhovuje, no pri Rímského prednese má poslucháč miestami naozaj intenzívny pocit sledovania filmu a dokáže si isté sekcie doslova premietnuť pred očami. V prípade Lazara ide najmä o časť, ktorá sa nachádza niekde na pomedzí druhej a tretej tretiny knihy, keď Joona LinnaSaga Bauerová prichádzajú do vidieckeho domu v nádeji, že tam nájdu miesto, odkiaľ sériový vrah operuje. To, čo sa následne deje v spojení s dokonalým prejavom Pavla Rímského mi vyvoláva zimomriavky i s odstupom času, keď tieto vety píšem.

V prípade Lazara neostal Lars Kepler absolútne nič dlžný svojej povesti, ba priam si dovolím tvrdiť, že prekonal sám seba. Nepotrebuje mať na pláne niekoľko desiatok postáv, hravo to utiahne s pár hrdinami, na veľkej ploche príbehu im tak dáva dostatočný priestor, aby rozvinul ich príbeh, či čitateľovi / poslucháčovi dostatočne vykreoval ich charaktery.

A samozrejme príbeh, ktorý má hlavu i pätu a pri ktorého nasledovaní budete mať niekoľkokrát pocit, že viete, kto je vrah a ako to skončí, no pri epilógu sa aj tak pristihnete pri tom, že to počúvate, či čítate s otvorenými ústami. Nahrávka je dokonalá a som presvedčený, že ak bude mať poslucháč s niečím problém, bude to prinútenie sa k tomu, vypnúť ju a ísť do práce, alebo sa aspoň trochu vyspať.

Najpohodlnejšie riešenie za najlepšiu cenu nájdete, čo sa týka audioknihy, na stránkach spoločnosti Audiolibrix, kde si zároveň môžete zadarmo stiahnuť naozaj prepracovanú aplikáciu, ktorá vám počúvanie fakt premení na relax.

Pavol Božík
100%