Tri iránske filmy, tri umelecké zážitky

Klient (réžia: Asghar Farhádí)

Bratislava hostila Festival Iránskych filmov naposledy v roku 2013, po štyroch rokoch sa iránska kinematografia opäť vrátila do nášho hlavného mesta. Na trojdňovom festivale sa predstavilo desať najlepších iránskych filmov za posledné dva roky. Organizátori počas konania festivalu dali prísľub, že prehliadka iránskych filmov bude mať na Slovensku pokračovanie aj na budúci rok. Kukni na to! počas festivalu navštívilo tri filmové projekcie a tu sú naše bezprostredné dojmy…

Klient (The Salesman)
Réžia: Asghar Farhádí
Irán, Francúzsko, 2016, 125 minút

Otvárací film festivalu sľuboval silný filmový zážitok, najmä preto, že bol uvádzaný ako film nominovaný na Zlatý Glóbus 2017 a aktuálne už oficiálne aj nominovaný na Oscara za najlepší zahraničný film. Režisér sa snažil prostredníctvom svojho diela zobraziť krehkosť ľudských vzťahov na príbehu mladého páru, ktorý musel opustiť svoj domov a ísť žiť do podnájmu. Netušili však, že bývalou nájomníčkou bola žena s pochybnou povesťou. Ich partnerský život sa začne rúcať v momente tragickej udalosti, ktorá má na konci príbehu nečakanú dohru. Hoci záverečné scény majú silný odkaz – odpustenie a prejav láskavosti k nepriateľovi – dejová línia je v niektorých častiach filmu zbytočne rozvláčna. Zaujímavosťou je prelínanie reálneho deja hlavných postáv s dejom na divadelných doskách, ktorý postavy prežívajú ako herci na javisku. Veľké plus patrí kamere a technickému spracovaniu filmu.

Bodkin Ras
Réžia: Kaweh Modiri
Holandsko, Veľká Británia, 2016, 79 minút

Bodkin Ras je výnimočný filmový projekt mladého holandského režiséra iránskeho pôvodu o živote mladého muža a dôsledkoch jeho činu. Záhadný cudzinec s temnou minulosťou a blízkovýchodným pôvodom prichádza do malého škótskeho mesta, aby tu začal nový život. Najskôr sa stretne s neprijatím miestnych, postupne sa však začlení do kolektívu rázovitého mestečka. Nájde si aj priateľku, s ktorou trávi romantické chvíle. Keď však zistí, aké následky má čin, ktorý vykonal vo svojej domovine, psychicky sa zrúti. Pripravte sa na to, že dej má fatálny koniec a ešte dlho bude vo vás doznievať. Dalo by sme povedať, že celý príbeh je psychologickou sondou do duše ľudí. Oficiálna synopsa filmu hovorí o prekvapivých postupoch a prekračujúcich hraniciach medzi fikciou a realitou. V reči bežného diváka ide o neobvykle zvolenú, akoby amatérsku kameru, v niektorých častiach filmu, podivné charaktery – až karikatúry niektorých postáv a silná prítomnosť prvkov dokumentu.

Zahalení tieňom (Under the Shadow)
Réžia: Babak Anvari
Veľká Británia, Katar, Jordánsko, Irán, 2016, 84 minút

Posledný film z výberu bol skutočnou čerešničkou na torte. Nielen preto, že išlo o ázijský horor, ale aj preto, že film bol Britmi navrhnutý na Oscara v kategórii zahraničný film. Jeho režisér Babak Anvari bol nominovaný na cenu BAFTA. Dej snímky zavedie divákov do 80. rokov do Teheránu, kedy zúri vojna medzi Irakom a Iránom. Bombardovanie mesta je už takmer na dennom poriadku. V tomto pekle žije aj mladá rodina s malou dcérou. Keď otec musí odísť na vojenskú lekársku misiu, matka s dcérou ostane sama v bytovom dome, v ktorom sa začnú diať nezvyčajné veci. Typický horor, ale, ako to už pri hororovej filmografii býva, čím ďalej na východ, tým viac sa bojíte. Ocenili sme, že film nebol iba hororom, ale mal aj obsahovú nadstavbu, nehovoriac už o perfektnom zvládnutí filmárskeho remesla, čo sa týka zvuku, kamery a strihu.

Natalie