Bennewitzovo kvarteto vydáva album Terezínskych autorov

Osudy a tvorba skladateľov novej nahrávky Bennewitzovho kvarteta sú spojené s hudobným životom Československa v období medzi dvoma svetovými vojnami, ale tiež so židovským ghettom v Terezíne a s obludnosťou nemeckého nacizmu. Viktor Ullmann pôsobil medzi vojnami ako kapelník Nového nemeckého divadla v Prahe. Jeho Kvarteto č. 3 vzniklo priamo v Terezíne. Hans Krása svoju Tému s variáciami dokončil v roku 1936, ale hudobného spracovania sa dočkal až v Terezíne spoločne s detskou operou Brundibár. Erwin Schulhoff napísal svojich Päť kusov z nadšenia pre rytmus a tanec – je z nich zrejmá inšpirácia hudbou viedenských salónov, Talianska a Španielska. Druhé kvarteto Pavla Haasa z roku 1925 potvrdzuje skladateľovo označenie za najtalentovanejšieho žiaka Leoša Janáčka. V októbri 1944 odvážal Pavla Haasa rovnaký transport spoločne s Viktorom Ullmannom a Hansom Krásom na smrť do koncentračného tábora v Osvienčime.

Bennewitzovo kvarteto si svoj medzinárodný rešpekt začalo budovať víťazstvom na prestížnych súťažiach v Osake (2005) a Premio Paolo Borciani v Taliansku (2008). Od tej doby sú pravidelnými hosťami na najvýznamnejších pódiách (Wigmore Hall, Musikverein Viedeň, Konzerthaus Berlín, Théâtre des Champs-Elysées Paříž, New York, Seoul) a na festivaloch (Salzburger Festspiele, Luzerne Festival, Rheingau Musik Festival atď). Hudba terezínskych skladateľov má v tomto súbore skvelého interpreta.

Pri príležitosti vydania nového albumu Bennewitzovho kvarteta položilo vydavateľstvo Supraphon niekoľko otázok huslistovi Štěpánovi Ježkovi:

Štěpán, aká cesta viedla Bennewitzovo kvarteto k nahraniu skladieb terezínskych autorov?
Skladby terezínskych autorov hráme v podstate od samého počiatku existencie nášho kvarteta, takže už približne dvadsať rokov. Práve táto dlhodobá skúsenosť bola jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli tento repertoár nahrať.

Čo bolo pre vás pri naštudovaní týchto skladieb najdôležitejším kritériom?
Hudba terezínskych autorov má veľa kvalít. Na jednej strane je ovplyvnená modernými skladateľskými technikami prvej polovice 20. storočia – od avantgardy až k veľmi intelektuálnemu prístupu Druhej viedenskej školy a na strane druhej je pretkaná tradičnou českou mäkkosťou, melodikou a poéziou. V našej interpretácii sme sa snažili vystihnúť obidve tieto kontrastné polohy.

Skladby z tohoto albumu tiež uvádzate koncertne?
Skladby terezínskych autorov hráme na našich domácich a zahraničných koncertoch pravidelne. Hoci bolo už urobeného veľa, aby táto hudba vstúpila do všeobecného povedomia, stále je bohužiaľ vnímaná skôr ako ozvláštnenie programu. Vzhľadom na to, že sa všeobecne snažíme propagovať českú hudbu, sú pre nás tieto skvelé, ale menej známe diela ideálnou možnosťou, ako ponúknuť program, obohatený práve týmito zaujímavými a nevšednými skladbami.