Dospelosť svedčí Lucii Vondráčkovej dokonale (recenzia albumu Růže)

To už je to pryč, když jsem fakt milá byla, spieva Lucie Vondráčková v jednej z dvadsiatich nových piesní (Bílá místá) na svojom novom albume Růže. A v podstate sa jej nečudujem. Je mi totiž úprimne ľúto, že novinári v súčasnosti parazitujú v prvom rade na jej rozvode a jej aktuálny film zvozili pod čiernu zem iba na základe akýchsi reakcií na internete bez toho, aby zdvihli zadky a išli si ho pozrieť. O tom, že Lucie Vondráčková vydala aj nový album zrejme nemajú ani len tušenie. Veľká škoda. Růže je totiž nahrávka, ktorá si zaslúži pozornosť.

Je obdivuhodné, že popri všetkých udalostiach v jej osobnom živote, ostáva Lucie Vondráčková v prvom rade stále umelkyňou. Aj do slovenských kín už dorazil jej nový film Perfect Kiss a tí, ktorí fandia jej hudobnej tvorbe určite zaregistrovali, že vydala i nový album. Lucie na ňom pracovala dlhé mesiace a i preto prináša až dvadsať skladieb. A hoci speváčka doteraz väčšinou vždy dokázala prísť so serióznym materiálom, ktorý sa hodil k veku, v ktorom ho nahrávala, Růže je trochu iná. Lucie Vondráčková prostredníctvom tejto nahrávky dokazuje, že skutočne dospela. Růže je jednoznačne to najlepšie a zároveň najdospelejšie, čo doteraz vydala.

Nové piesne Lucie Vondráčkovej vznikali v nahrávacích štúdiách v Kanade, Amerike i v Českej republike a na výslednom zvuku to počuť. Růže je moderná popová nahrávka, presne taká, akú každý, kto trochu sleduje spevácku kariéru Lucie Vondráčkovej očakáva. Už to dávno nie je Marmeláda, ale ani to akési sterilné medziobdobie, v ktorom speváčka lavírovala medzi pesničkami pre pubescentov a nahrávkami pre dospelých a celú tu neistotu sa snažila zaobaliť do tanečného kabáta deväťdesiatych rokov. Pôsobilo to prinajmenšom neisto.

Naopak Růže je mimoriadne sebaistý album, ktorým speváčka dokazuje, že presne vie, akým smerom sa chce vydať a hlavne i to, čo je pre ňu najlepšie. Nedokážem a ani nechcem polemizovať nad tým, v akom období tie skladby vznikali a na koľko sa v nich (a hlavne v ich prevedení) odrážajú udalosti speváčkinho osobného života, ale pravdou, že Lucie Vondráčková ešte nikdy neznela tak dospelo a tak prirodzene zároveň.

Zrejme i dominantná autorka textov, ktorou je už tradične Luciina mama Hana Sorrosová konečne pochopila, že doma už nemá malé, či dospievajúce dievčatko, ale dospelú ženu, ktorá samozrejme môže spievať o láske, ale musí to byť prirodzené jej veku a tomu, čo si v živote preskákala. V tomto prípade sa to podarilo na výbornú. Okrem Sorrosovej textami na platňu prispelo ojedinelými príspevkami pár ďalších textárov a jednu pieseň si Lucie dokonca otextovala sama.

Album už pred časom avizoval singel Nad Vltavou, s nádherným videoklipom so zábermi Malej Strany starobylej Prahy. Priznám sa, že keď som tú baladu počul prvý raz, nestotožnil som sa s ňou okamžite, ale do celkovej koncepcie albumu zapadá nádherne. Ďalším singlom sa stala pieseň Paralelní světy, ktorá momentálne mimoriadne úspešne boduje v českých hitparádach a české rádiá ju ochotne zaradili do svojich playlistov.

Ak možno Vondráčkovej niečo vytknúť, je to jej nekončiaca sa záľuba v zahraničných coveroch, ktoré sa objavujú na každom jej albume, no v poslednom čase na ne nemá príliš veľké šťastie. Aktuálne to skúša s megahitom Donny Summer Hot Stuff, s českým textom nazvaným Zásah. Ono to celé preberanie piesní (nielen v jej prípade) pôsobí ako lacná príležitosť na zarobenie si na hit ľahkou robotou a to v prípade svojho nového albumu Lucie Vondráčková naozaj nepotrebuje.

Okrem toho, že sa jej ho podarilo vyskladať z niekoľkých jasných hitov, ukorčoľovala to aj na veľmi nebezpečnom ľade zvanom vianočný song. Urobiť dobrú vianočnú pieseň, ktorá by v konečnom dôsledku nevyznela ako gýč, je veľmi náročné. Netvrdím síce, že sa Lucie s pesničkou Nejkrásnějším vánocům zaradí vo svetovej hranosti hneď za Johna & Yoko, ale som presvedčený, že o pár dní začne tento vianočný song cirkulovať českými rádiami rovnako intenzívne, ako predchádzajúce single. A právom.

Deti z umeleckých rodín, navyše z tak prestížnych rodín, ako je tá Vondráčková, ktoré sa rozhodnú pre umeleckú kariéru, to nemajú nikdy príliš jednoduché. Nech by boli akokoľvek dobré, vždy to pre mnohých budú iba protekční nositelia známeho mena. Pri Lucii Vondráčkovej som tento pocit nikdy nemal. Naopak, vždy som sa tešil z toho, že si dokáže ísť svojou cestou, prejaviť svoj názor, umelecky sa vyvíjať. Keď sa objavila vo filme, bola v ňom vždy výborná a je jedno, či ho točila s Jakubiskom, alebo Troškom v Česku, alebo s niekým v Kanade. Keď nahrala album, vždy sa ňom objavilo niečo, čo mimoriadne zaujalo. Oboje svedčí o jej obrovskom talente. A pritom vždy ostala skromným dievčaťom, ktoré ochotne komunikuje so svojimi fanúšikmi. Žiadne hviezdne maniere, ktoré by mnohí očakávali.

S albumom Růže si Lucie Vondráčková našliapla na dlhodobý úspech. Pesničky na ňom sú tak silné, že jej úspech potiahnu pokojne i na dva roky. Do budúcna odporúčam mierne osviežiť autorský tím. Nie zmeniť, osviežiť. Otec – hudobník Jiří Vondráček (na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch stál i po boku Lucie Bílej a projektom Galapetr jej pomohol prežiť v medziobdobí, keď zdrhla od Petra Hanniga a jej talent naplno objavil Ondřej Soukup) a mama – textárka Hana Sorrosová i na tejto platni dokazujú, že sú stále vo výbornej forme, ale trocha sviežeho vzduchu nikdy nezaškodí.

Pavol Božík
75%

ZOZNAM SKLADIEB (Lucie Vondráčková – Růže):