Stroon pozýva do svojho chrámu

V mnohých ohľadoch zvláštny začiatok roka 2020 zachytil Dalibora Kociana a.k.a. Stroon-a v mimoriadnej tvorivej kondícii. Vo februári predstavil vlastným nákladom svoj neoklasicko-elektronický experimentálny album pod názvom Songs Of Concealed Amplitude, následne vypustil do sveta EP Infant Territories pod svojím ďalším alter-egom Early Millenial. A teraz prišiel s ďalším svojim konceptuálnym albumom s tajuplným názvom Temple Timbre Embers. Chrámové žeravé uhlíky vychádzajú na Deadred Records / Starcastic Records vo forme oranžového vinylu a digitálne.

Formálnym konceptom albumu je súčasná chrámová hudba. Chrámová len po formovej stránke, obsahovo bez náboženskej tematiky. V kompozícii a zvuku ôsmich skladieb je snaha o zachytenie majestátnosti, veľkoleposti a hutnosti organovej hudby a sprostredkovaní tohto ohromujúceho zážitku návštevníkovi klubu alebo festivalu. Zároveň je tu zrejmé aj prepojenie na klubovú tanečnú elektroniku, ktorá sa pripomína flumeovskými syntezátormi. Hudba je tanečná, nie však navonok, skôr pulzuje a vťahuje človeka prežívať rytmus, pri ktorom sa ale nemusí fyzicky hýbať.

Snažil som sa taktiež využívať zvuky ako pri kompozícii pre komorný orchester. Tomu odpovedá aj ich rozloženie v rámci celej nahrávky, možno si to predstaviť ako sláčikový orchester s vibrafónom. V porovnaní s predchádzajúcou tvorbou je tu vibrafón skôr farbou ako sólovým nástrojom. Je metaforou zvonov v chráme, charakterizuje zvuk albumu Stroon.

Obsahovým leitmotívom albumu je téma lásky, energie, radosti a priestoru. Stroon album venuje svojej priateľke Kláre, energii, ktorá sa objavuje v blízkom vzťahu. Túto inšpiráciu premietol aj do samotných názvov skladieb. Stroon by rád album transformoval do podoby audiovizuálnej show v spojení so známym výtvarníkom a grafickým dizajnérom Jánom Šickom a.k.a. DevKid, ktorý je aj autorom úchvatnej vizuálnej podoby albumu. Plánovaná premiéra je predbežne na jeseň 2020.

Vizuálna koncepcia projektu vychádza z idey zmrazenia určitého momentu v čase. Kontemplácia či meditácia. Vizuál je založený na generovaných simuláciách pohybu žeravých uhlíkov v čase a priestore, podliehajúcich rôznym parametrizovaným zákonitostiam. Pohyb častíc je vizualizovaný trajektóriami, ktoré tvoria priestorové štruktúry – vizualizujú priebeh pohybu v rôznych časových výsekoch. Poslucháč / divák môže rozjímať v zmrazenom časopriestore, kde je časné oddelené od večného, kde je každodennosť nahradená nevšednosťou, rovnako, ako sa o takýto posun snažili stavitelia chrámov. Vytrhnutie duše zo všednosti do stavu bytostnej bdelosti, hovorí na margo nevšedného projektu Ján Šicko.