Štyri obdobia Mekyho Žbirku

Minulý rok spevák a skladateľ Miro Žbirka náhle odišiel, ale jeho hudba tu stále ostáva. Vydavateľstvo Opus ponúka pre jeho priaznivcov na CD štyri reedície albumov z rokov 1984 až 1990. Pri príležitosti prvého výročia smrti legendárneho slovenského speváka vydavateľstvo na jeseň pripravuje vinylový box, kde bude všetkých sedem albumov (Doktor sen, Sezónne láskytento rok uplynie štyridsať rokov od vydania kultovej nahrávky s hitmi Biely kvet a Atlantída, Roky a dni, Nemoderný chalan, Chlapec z ulice, Zlomky poznaniaK.O.) z rokov 1980 – 1990 nahraných v Opuse. Vydanie exkluzívneho 7LP boxu je naplánované na október, pri príležitosti spevákových nedožitých sedemdesiatych narodenín. V rovnakom čase sa budú v Bratislave, Prahe a Londýne konať koncerty pod názvom Tribute To Miro Žbirka 70.

V roku 1984 Miroslav Žbirka s obligátnou špičkovou producentskou podporou Laca Lučeniča nahral svoj štvrtý album Nemoderný chalan. Meky sa rozišiel so svojím dvorným textárom Kamilom Peterajom a celý album si otextoval sám, takže je to plnoautorský album v hudobnej i textovej zložke (s jedným hudobným spoluautorstvom Laca Lučeniča), čo bola v tom čase na Slovensku rarita. Hneď úvod albumu je impozantný – otváracie piesne 22 dní, Poraď si sám a Pozri sa zaradili k najväčším hitom celoživotnej Žbirkovej kariéry.

V roku 1986 vydal so svojím kmeňovým producentom Lacom Lučeničom ďalší plnoautorský album Chlapec z ulice (Lučenič je autorom hudby úvodnej piesne) s hitmi ako Dr. Jekyll a Mr. Hyde, Kúp mi knihu, Slávou opitý či Katka, ktorú venoval svojej celoživotnej láske a manželke. Hudobné podklady nahrala mierne pozmenená skupina Limit, pričom album štýlovo veľmi konzistentne nadviazal na Mekyho predchádzajúce albumy a opäť prináša jeho nezameniteľný autorsko-interpretačný štýl.

Dva roky po Chlapcovi z ulice nahral Miroslav Žbirka s Lacom Lučeničom a skupinou Limit album Zlomky poznania. Po dvoch autorských albumoch Meky na ňom rozšíril okruh textárskych spolupracovníkov o veľké mená (Ján Štrasser, Jozef Urban), pričom zhudobnil aj skvelú báseň Miroslava Válka (Jesenná láska) a Milana Urbana (Zlomky), ktorá album otvára a dáva mu aj názov. Štýlovo a interpretačne je to ďalší typický Žbirkov album so schopnosťou vytvárať trvalé hity ako Len s ňou, Možno sa ti zdá, Adriana, pričom Žbirkova a Štrasserova Prvá sa už nepochybne zaradila do zlatého fondu slovenských evergreenov.

Meky sa rozlúčil s Opusom v roku 1990 svojím siedmym radovým slovenským albumom K.O., ktorého producentom a Mekyho umeleckým alteregom bol stále Laco Lučenič, pričom ďalších hudobníkov v skupine Limit obmenil. Najväčší textársky priestor k svojim piesňam dal na tomto albume Jozefovi Urbanovi, s ktorým spolupracoval až do jeho predčasnej smrti v roku 1999. Tento album uzatvára kolekciu siedmich pôvodných štúdiových albumov, ktoré Miroslav Žbirka nahral pre vydavateľstvo Opus.