Vracia sa Druhá doba… a nielen to

Skupina Banket, ktorej hlavnou osobnosťou bol Richard Müller, bola aktívna v rokoch 1984 – 1991 a patrila medzi priekopníkov syntetizátorovej elektronickej populárnej hudby na Slovensku. Ich albumy sú dnes považované za kultové. Debutová nahrávka Bioelektrovízia a jej nasledovník Druhá doba?! práve teraz vyšli v reedícii na vinylových platniach i na CD. Na jeseň vyjde v reedícii i tretí album kapely, Vpred?.

Bioelektrovízia je ich debutový štúdiový album, ktorý vyšiel v roku 1986 vo vydavateľstve Opus a svojím avantgardným elektronickým popom výrazne oživil slovenskú modernú populárnu hudbu v jej najlepšom období o ďalší rozmer. Album je koncentráciou mnohých talentovaných autorov a hudobníkov (Mikletič, Štrasser, Karvaš, Juřík, Hájek, Patejdl, Šeban), ktorým dominuje vtedy začínajúci, dnes legendárny autor i interpret Richard Müller. Hlavnými hitmi sú Tlaková níž, Salieri, Slon v porceláne a predovšetkým nesmrteľné Patejdlovo a Mikletičovo Po schodoch.

V Opuse nám pred vyjdením albumu povedali, že by bolo dobré, keby sa na debute objavil aj renomovaný autor. Ja som si vybral Vaša Patejdla. Ponúkli nám texty Po schodoch a Cintorín nenarodených piesní. Vašo si vybral samozrejme Cintorín nenarodených piesní s lepším textom, ale v Opuse skonštatovali, že to nie je správna voľba, lebo to pripomína cintorín a kríže, ktoré by nemali byť na albume začínajúcej kapely. Urobil teda Po schodoch, hit, ktorý urobil moju kariéru, spomína Richard Müller na výber piesne na debutový album skupiny Banket.

V roku 1988 nadviazal spevák so svojou skupinou na úspešný debut albumom Druhá doba?! Zastabilizoval zloženie skupiny v zostave Müller – Šeban – Juřík – Frátrik, pričom Andrej Šeban sa stal v tvorbe a aranžovaní hudobnej zložky jeho hlavným umeleckým partnerom.

Album Druhá doba?! považujem za mimoriadne dobrý hlavne vďaka Andrejovi Šebanovi, pripomína spevák. K textárom MülleroviMikletičovi pribudol ďalší významný spolupracovník, Peter Uličný. Výsledkom je gitarovejší a poprockovejší album s moderným zvukom a so šansónovými presahmi, čo bolo neskôr pre Richarda typické. K najväčším hitom patria Zlaté časy, Slovenské tango, ako aj paródia Plesový marš na hudbu Johanna Straussa.

Renáta Tomášová / vydavateľstvo Opus