Vlak, ktorý musí prejsť hlavou

Bard svetového filmu, Clint Eastwood sa vo svojich 87(!) rokoch vracia na filmové plátna s ďalšou skutočnou udalosťou, ktorú spracúva nečakane a netradične, pričom diváka pozýva namiesto klasického filmu skôr na dokument o troch mladíkoch, ktorí svoje miesto v živote hľadali tak dlho, až im osud zariadil, aby ho našli.

Zámerne sa vyhýbam slovnému spojeniu stali sa hrdinami. Tento balast o amerických vojakoch búšiacich si do hrudí a ochotných pre svoju Ameriku urobiť čokoľvek mi miestami príde už až smiešny. Eastwoodovi patrí ohromné plus za to, že aj on sa vo svojom filme zámerne vyhýba prvoplánovému označovaniu hlavných predstaviteľov hrdinami, hoci k tomu mal hodinu a pol trvajúcu príležitosť.

Eastwood akoby si uvedomoval, že filmov o hrdinoch je už viac než dosť a tak sa k novinke 15:17 Paríž postavil celkom inak. Viac ako k dokumentu, než k hranému filmu. Do hlavných úloh obsadil skutočných aktérov, žiadne herecké hviezdy, čím kladie dôraz na podstatu veci a neruší diváka dívaním sa na tváre známych hviezd. Tento prístup zaručuje, že sa divák intenzívnejšie venuje príbehu a zmyslu konania troch mladíkov, ktorí sa vybrali spoznávať Európu a súhrou náhod zachránili vlak smerujúci z Amsterdamu do Paríža pred vyvraždením.

Trojica kamarátov sa poznala od školských čias. V kresťanskej škole boli stredobodom pozornosti. Nie pre dosahované výsledky, ale preto, že odmietali Bohom naordinovanú poslušnosť. Jednoducho rebelanti, aj keď v tom veku si to zrejme ani jeden z nich neuvedomoval. A hoci ich osud časom rozdelil, priateľstvo ostalo. Chalani boli v kontakte, dvaja z nich, hľadajúc podstatu svojho bytia nastúpili k armáde a po rokoch sa rozhodli, že si vyrazia do Európy.

Taliansko, Nemecko, Holandsko a… Paríž. A hoci dlho dumajú, či sa do Francúzskej metropoly, od ktorej ich každý odhovára vydajú, nakoniec vyrazia a začne sa najväčšie neplánované dobrodružstvo ich života. Do vlaku totiž nastupuje Maročan, ktorý je rozhodnutý vyvraždiť celú súpravu. A trojica mladíkov sa mu postaví na odpor…

Ak diváka v kine niečo prekvapí, tak nepochybne to, keď si po čase uvedomí, aké má film ležérne tempo a než v ňom dôjde k najdôležitejšej udalosti, čaká ho pohľad do detstva i dospievania trojice kamarátov a následne aj filmový bedeker odhaľujúci krásy Európy. Eastwood istým (netvrdím, že zámerným) spôsobom vzdal filmom hold starému kontinentu. Akcia totiž naozaj prichádza až v posledných pätnástich minútach filmu.

Ibaže Eastwood veľmi dobre vie, čo robí, ale divák si to uvedomí až s odstupom času. Tento film si totiž treba nechať prejsť hlavou, premýšľať nielen nad jeho obsahom, ale i nad tým, prečo sa Eastwood rozhodol pre takúto formu. Nakoniec dochádzajú všetky spojitosti i výrobné procesy.

Výrazné je to napríklad aj pri filmovej hudbe. V jednej časti filmu znie melódia pesničky Believer od Imagine Dragons. Kto pozná text piesne a spojí si ho s momentom deju, v ktorom slúži ako hudobný podklad, musí nad Eastwoodovým výberom iba uznanlivo pokývať hlavou. Na výber hudby však tvorcovia dbali nad mieru precízne, čo sa odrazilo i na diskotéke v Amsterdame, kde znel, v tejto časti Európy ešte stále tak obľúbený eurodance (hoci okorenený modernými prvkami). I to svedčí o tom, že sa Eastwood venoval i takýmto drobnostiam do maximálnej hĺbky.

Asi hodinu som sa stotožňoval s tým, že to nie je klasický hraný film, následne začala akcia, ktorá ma absolútne strhla a v podstate po hodine času na premýšľanie vo mne vyburcovala myšlienkové pochody k tomu, aby som pochopil Eastwoodov zámer a krátko po projekcii som ostal nadšený.

Jediné, čo mi prekážalo bol záver. Jednoduchý strih na prijatie u francúzskeho prezidenta. Išlo o autentické zábery, ktoré k tomu jednoznačne patria, ale osobne ma vyrušovali. Miešali vo mne pocity pátosu i dojatia. Napokon to však bolo oveľa lepšie, než pocity trápnosti, ktorých som sa obával ešte krátko pred projekciou. Clint Eastwood sa pátosu oblúkom vyhol a spracovaním svojho najnovšieho filmu vyvoláva, našťastie, uznanie.

Pavol Božík
80%

Réžia: Clint Eastwood
Hrajú: Judy Greer, Jenna Fischer, Thomas Lennon, Jaleel White, Tony Hale, Sinqua Walls, P.J. Byrne, Bryce Gheisar, Robert Pralgo

Žáner: Dráma / Dokument
Rok výroby: 2017
Distribuuje: Continental Film
Jazyková verzia: anglická so slovenskými titulkami
Celkový čas: 93 minút
Premiéra: 8. február 2018