Clarinet Factory čarujú zvukom

Clarinet Factory (autor foto: Martin Straka, zdroj foto: Supraphon)

Tri roky po albume Meadows, ktorý vyšiel v belgickom labeli, píše medzinárodne oceňovaný ansámbel Clarinet Factory ďalšiu kapitolu svojej fascinujúcej objavnej cesty za možnosťami zvuku klarinetov i hudby vo všeobecnosti. Novinka, ktorá dostala názov Pipers, vyjde 12. júna v Supraphone a súbor ňou opäť posúva chápanie termínu crossover i klarinetov samotných do doposiaľ netušených rovín. V prípade predobjednávky CD verzie albumu za zvýhodnenú cenu cez Supraphonline.cz ju fanúšikovia obdržia s podpismi celého kvarteta.

Keď tvoríme, snažíme sa nevnímať klarinet tak ako ho poslucháč má v hlave dopredu navnímaný. V okamihu, keď zvuky prevlečieme efektom, dostaneme úplne novú farbu a náladu a už naozaj takmer zabúdame, že sme klarinetisti a prispôsobujeme tomu i spôsob hry. Jednoducho povedané – hráme tak ako to v tej chvíli počujeme. Keď tam cítime basu, napodobníme ju, keď klezmer, tak napodobníme ten, rovnako ako trebárs zvieracie zvuky alebo súzvuky pripomínajúce folklórne píšťaly či alikvótny spev. Množstvo týchto spôsobov hry pochádza i zo súčasnej vážnej hudby, rôzne slaptóny, viaczvuky, echotóny, takže remeslo už vlastne máme dávno od školy vo výbave. Len sa ho nebojíme použiť na náš nevážny spôsob, poodkrýva kapelník Jindřich Pavliš zvukovú mágiu, s ktorou Clarinet Factory dokážu vykúzliť svoje podmanivé zvukové obrazy.

Tie v sebe snúbia prvky alternatívy, jazzu či world music s odvážnymi zvukovými experimentmi i klasickou piesňovou formou. To všetko zastrešujú kozmopolitné texty v angličtine, češtine či španielčine, zaobalené do zamatového spevu Vojtěcha Nýdla. V porovnaní s predošlými albumovými počinmi tentokrát Clarinet Factory kladú väčší dôraz na vlastnú intimitu a spätosť súboru. Dôležitým aspektom je pri tom i fakt, že novinka Pipers bola nahraná takmer live v renomovanom Štúdiu SONO a s prispením zvukového mága Milana Cimfeho v úlohe hosťa. Ten dodal štipku rockovej energie.

S autentickosťou a surovosťou typickou pre ich živé vystúpenia v kombinácii s využitím inovatívnych elektronických i akustických nástrojov, od efektových zariadení cez elektronický klarinet, až trebárs po loopery, sa tak podarilo Clarinet Factory docieliť vo svete celkom ojedinelý zvuk.

Niektoré efekty a postupy už za tie roky dôverne poznáme, takže si dokážeme predstaviť, čo rôzne delaye, reverby, oktávery či harmonizéry urobia. Je ale milión možností ako ich nastaviť, a my sme sa vybavili tak, aby sme s nimi mohli priamo na pódiu pracovať ako s hudobnými nástrojmi podľa svojej vlastnej predstavy. Zároveň skúmame nové algoritmy efektov, učíme sa ovládnuť loopery tak, aby slučky neovládali nás. Práve loopery sú pre nás novou kapitolou, ktorú využívame prvýkrát práve na Pipers. Neuveriteľne rozširujú možnosti. Z kvarteta sú schopné urobiť i bigband, usmieva sa Pavliš.

Album zaujme tiež obalom z dielne renomovaného grafika Pavla Fuksu, ktorý s charakteristickým rukopisom stvárnil na titule podľa vlastných slov chemické zloženie vydychovaného vzduchu, rozoznievajúceho klarinet.