Landov Krysař je naozaj osudový muzikál

Česká muzikálová scéna zažila v októbri dve silné premiéry. Respektíve jednu premiéru (o muzikáli Sestra v akcii sme písali pred týždňom) a jeden návrat. Na javisko pražského Divadla Kalich sa vrátil Krysař Daniela Landu a aj jeho tretie naštudovanie na pražskej scéne je jasným dôkazom toho, že podtitul Osudový muzikál nie sú iba prázdne slová.

Dnes už kultové predstavenie malo svoju prvú premiéru v novembri roku 1996. Daniel Landa ním do Divadla Ta Fantastika odlákal Luciu Bílú, ktorej ponúkol jednu z hlavných úloh – postavu starostovej dcéry Agnes, kvôli ktorej speváčka opustila Svobodovho Draculu. V Krysařovi však na krátku dobu vytvorila jednu z ďalších nesmrteľných muzikálových postáv svojej kariéry.

Prvé naštudovanie sa okamžite stretlo s obrovským ohlasom u publika. Obsadenie, v ktorom dominovali samotný autor Daniel Landa, spomínaná Lucie Bílá, ale i Linda Finková, či Hanka Křížková videlo v malom divadle neďaleko Karlovho mosta pol milióna divákov. Po stiahnutí z repertoáru sa Krysař presťahoval na Slovensko a do Rakúska, kde slávil rovnako obrovské úspechy. Pre rakúske naštudovanie Landa dokonca do pôvodného príbehu pripísal postavu Sluhu.

V roku 2002 sa Krysař vrátil do Prahy na dosky Divadla Kalich s presne ohláseným počtom predstavení. Mala ich byť rovná stovka a toto magické číslo mnohí považovali skôr za marketingový ťah, ktorý má diváka prilákať na predstavenie, ktoré sa bude hrať v obmedzenom čase, s obmedzeným počtom repríz. Reakcia publika bola doslova šialená, všetky predstavenia boli vypredané za veľmi krátku chvíľu a práve diváci si vyžiadali, že sa pridávalo niekoľko desiatok predstavení navyše.

Aj napriek obrovskému úspechu však Krysař zo scény odišiel na dlhých pätnásť rokov. Až tento rok v októbri a opäť po vypočutí hlasov divákov, ho pre Divadlo Kalich v úlohe režisérky naštudovala Mirjam Landa. Na doskách niekdajšieho divadla Janka Ledeckého oživila Krysařa tretí raz a pridala mu i magické tri novinky – obsadila nové mladé tváre, naštudovala s nimi novú choreografiu a pripravila novú výpravu.

Vstupenky na predstavenia sa predávajú ako čerstvé žemle a keď Krysařa vzhliadnete v Prahe, veľmi rýchlo pochopíte, že je to skutočne osudový muzikál, ako sa to o ňom píše v propagačných materiáloch. Silný príbeh, ktorého vznik sa datuje do 13 storočia je o chamtivosti, okrádaní, parazitovaní na obyčajných ľuďoch, no hlavne o láske. O láske tragickej, ktorej nikto nežičí, o láske zradnej, zákernej, smrtiacej, no zároveň obrovskej. Geniálny príbeh muža s kapucňou na hlave, ktorý svojou flautou zabíja (nielen) krysy. Silné, emotívne, skutočné a nadčasové, pretože v podstate aj dnešná doba je rovnaká…

Okrem príbehu sú devízou Krysařa i skvelé, chytľavé piesne, ktoré veľmi zrozumiteľne posúvajú príbeh. Ďalšou z devíz bolo vždy obsadenie. Hoci Lucii Bílej v úlohe Agnes, Linde Finkovej (tá sa podieľala na speváckom naštudovaní aktuálneho prevedenia) v úlohe Rózi, či Hanke Křížkovej v úlohe manželky rybára Štěpána (všetci z prvého naštudovania) sa už zrejme málokto vyrovná, Mirjam Landa si aj v tomto smere dovolila veľmi odvážny krok a zašla do extrému, keď do aktuálneho naštudovania obsadila mladé, v podstate neznáme tváre.

Avšak pri ich výbere mala neskutočné šťastie. Tí mladí speváci, tanečníci a herci v jednom sa snažia, čo to dá a zvládajú to bravúrne. Přemysl Pálek v úlohe Krysařa, vynikajúci Robert Jaškow v úlohe Osudu, mladučká Marie Křížová ako Agnes so skvelým hlasom, asi najväčšie prekvapenie Roman Tomeš v úlohe Štěpána, či Kateřina Steinerová v úlohe jeho manželky a tak by sme mohli pokračovať v plejáde neznámych mien, no skvelých umelcov, o ktorých ešte budeme počuť. Jednoducho veľmi vyvážený a rovnocenný ansámbel, v ktorom žiadne meno neprevyšuje nad iným, čo dáva všetkým rovnaké šance na rovnocenný výkon.

Asi najväčšia vlna kritiky sa zvalila na Annu Slováčkovú v úlohe Rózi. Dovolím si však tvrdiť, že sa to udialo iba preto, že je to dcéra Dády Patrasovej a Félixa Slováčka a tam sa predsa nepozerá na výkon a umenie, ale na to, že je tu šanca dať jej to, že sa narodila slávnym rodičom, poriadne vyžrať. Anna Slováčková však postavu Rózi dáva s absolútnym nadhľadom a výborným spevom.

Tretie naštudovanie Krysařa na pražskej scéne je ohromujúce aj napriek tomu, že v ňom v podstate absentujú veľké mená (minimálne pre našinca). I v tom je však dôkaz tejto osudovej sily Landovho diela. Prežilo dvadsať rokov a záujem o neho je stále enormný. Pri príležitosti dvadsiateho výročia vyšla dokonca LP platňa s najväčšími hitmi zo všetkých naštudovaní a do konca roka vydá vydavateľstvo Warner Music Czech Republic aj dvojalbum na CD. Na jednom bude výber piesní z predošlých naštudovaní a na druhom výber piesní z aktuálneho naštudovania.

Landov Krysař však príde na svoju čarovnú flautu zapískať i do Bratislavy. Aj keď okolo termínu jeho uvedenia sa dejú divné veci, ale to sa magickým postavám stáva. V Bratislave sa predstavenie malo odohrať už vo februári budúceho roka, no aktuálne sa predávajú vstupenky dokonca na dve predstavenia v októbri, ale až v roku 2019. Nepochybne najskoršie predávané lístky na tak neskoré predstavenie, ako si pamätám. V každom prípade má Divadlo Kalich v Prahe Krysařa nateraz na programe až do polovice júna budúceho roka.

V každom prípade však bude veľmi zaujímavé sledovať, ako sa Krysař popasuje s obrovskými priestormi Zimného štadióna Ondreja Nepelu, kde sa bude uvádzať. Muzikál je koncipovaný ma oveľa menšie scény, aj v Bratislave sa svojho hral na Novej scéne, alebo v Prešove v divadle Jonáša Záborského, čo sú oveľa menšie scény, než zimný štadión. Znamená to zrejme oveľa väčšie kulisy, na ktorých je však potrebné pracovať a aj to môže byť dôvodom posunu. V každom prípade, ak už náhodou máte diár na rok 2019, poznačte si tam termín 18. a 19. október. Áno, viem, že je to o dva roky, ale oplatí sa!

Pavol Božík
95%
Foto v texte: Richard Kocourek / Divadlo Kalich