Obloha je šedá

Ako sa neustále posúvať, neustrnúť na mieste a nachádzať nové cesty kreativity? Otázka stará ako umenie samo a jednoznačná odpoveď neexistuje, no kto hľadá, ten nachádza. Medzi umelcov, ktorí každým ďalším albumom rozvíjajú nekonečný príbeh hľadania, nachádzania a objavovania, patria bezpochyby i pražskí Clarinet Factory.

Medzinárodne renomovaný ansámbel, ktorý už viac než štvrťstoročie redefinuje poňatie i využitie klarinetu, píše ďalšiu kapitolu svojej fascinujúcej cesty naprieč žánrami. Do jej prvých stránok sa môžeme začítať, respektíve započúvať prostredníctvom nového singla Obloha šedá feat. Beata Hlavenková a Milan Cimfe. Skladba predznamenáva nový album Towers, ktorý vyjde na LP a digitálne koncom marca.

Pôvodne mala byť Obloha šedá inštrumentálnou nahrávkou, ale postupom času, ako sme na nej spoločne s Milanom Cimfem v štúdiu pracovali a pribúdali nápady, zrodila sa pulzujúca funky pieseň o konci jedného toxického vzťahu, obohatená o famózne sólo Beaty Hlavenkovej, hovorí k pilotnému singlu albumu Towers autor textu, klarinetista a spevák Vojtěch Nýdl.

Ako je pre Clarinet Factory typické, prvá ochutnávka zo šiesteho radového albumu predstavuje len jednu z mnohých farieb ich výrazovej palety. V porovnaní s predchádzajúcou nahrávkou Pipers (2020) kladú Clarinet Factory na novinke Towers väčší dôraz na inštrumentálne skladby. Obloha šedá je jednou z iba dvoch piesní s textom. Inak hrajú hlavne klarinety, bicie, loopre, pričom vokál, a to nielen Vojtov, je často použitý ako nástroj alebo ambient. K výslednému zvuku albumu významne prispel náš vzácny hosť Beata Hlavenková, ktorá s nami strávila celý deň v Sone a na klavíri a fender piane vykúzlila mnoho výrazných a farebných vrstiev. Bola radosť vyberať z nich doma hodiny a hodiny to najlepšie, spomína kapelník Jindřich Pavliš.

Okrem Beaty Hlavenkovej je vedľa štvorice Luděk Boura, Vojtěch Nýdl, Jindřich Pavliš a Petr Valášek ďalšou dôležitou postavou Milan Cimfe zo štúdia SONO Records, ktorý s Clarinet Factory spolupracoval už na albume Pipers. Zatiaľ čo na Pipers šlo skôr o experiment, medzi oboma albumami sa Milan stal hosťom väčšiny našich koncertov a na novom albume sa venuje bicím, samplom a ďalšej elektronike. Samplované bicie sme doplnili živými bubnami nášho dlhoročného spolupracovníka Danka Šoltisa, čo dodalo hudbe prirodzený drive a ľahkosť, dodáva Jindřich Pavliš.

Album Towers bude evidentne ďalším výrazným počinom (nielen) v diskografii Clarinet Factory, ktorého mnohovrstevnatosť bude radosť objavovať s každým vypočutím – obzvlášť v prípade pripravovanej limitovanej LP edície, pod ktorej grafickým designom je opäť podpísaný renomovaný Pavel Fuksa.

Towers sú predovšetkým 3 strany vinylového albumu, a tomu je prispôsobená i dramaturgia. Prvá strana je poslucháčsky priamočiarejšia, obsahuje dve piesne a hybné skladby. Na druhej sa vydávame viac na výlet do rozdielnych zvukov a žánrov, tretiu vnímame ako zastavenie v čase, spočinutie v inom vesmíre. Kto si zadováži vinyl, môže tie tri nálady pocítiť, kto si pustí celok v digitále, prejde možno plynulou cestou od pohybu k pokoju, odkrýva zaujímavú dramaturgiu albumovej novinky Jindřich Pavliš.

Vydavateľstvo Supraphon