Pohladenie, ako zo sláčikového neba

Autor foto: Jakub Gulyas

Miriam Kaiser nie je na slovenskej hudobnej scéne nováčik. Napriek tomu je možné, že jej meno i tvorba sú pre vás zatiaľ veľkou neznámou. To sa však zmení, ak si vypočujete Colour Sounds – druhý štúdiový album, ktorý vydáva práve v týchto dňoch. Keď sa spojí klasická hudba, slovenský folklór a elektronika, vznikne Miriam Kaiser.

miriam-kaiser-cdColour Sounds je spojenie viacerých dojmov, ktoré moja tvorba evokuje. Hudba, ktorú tvorím, vždy bola a stále je štýlovo farebná,“ približuje Miriam unikátny fusion žánrov, stretávajúcich sa v jej tvorbe. Fusion sa nikdy nedefinuje jednoducho. V tomto prípade sa dá k žánrovej definícii priblížiť tvrdením, že projekt Miriam Kaiser vychádza z klasickej hudby, smeruje do hudby populárnej a pridáva prvky folklóru a jemnej elektroniky. Ako Miriam Kaiser sama hovorí, na jej aktuálnu tvorbu má vplyv prúd súčasnej modernej klasickej hudby, predovšetkým kompozície The Cinematic Orchestra, francúzsky skladateľ a režisér Woodkid, či islandský skladateľ a klavirista Olafur Arnalds.

Prvou lastovičkou albumu Colour Sounds sa stala skladba Plameň, ktorá je napokon i úvodnou piesňou celého albumu. Singel dostal dychberúci vizuálny šat z dielne dokumentaristu, filmára a fotografa Braňa Molnára, ktorý skladbu obohatil pôsobivými zábermi Slovenska. „Chcela som spojiť farebnú hudbu s farebným obrazom a tak vznikol tento názov,“ dodáva Miriam na margo výsledku, ktorým je vydarená symbióza zvuku a obrazu.

Album Colour Sounds poteší priaznivcov inštrumentálnej i spievanej tvorby. Na rozdiel od debutového albumu Deň dňu, na ktorom sa Miriam Kaiser predstavila viac ako pesničkárka, na čerstvo vydanej nahrávke naplno ukazuje svoju dušu inštrumentalistky. Nový album tvorí polovica inštrumentálnych skladieb a polovica vokálno-inštrumentálnych, čo ho odlišuje od prvého, ktorý bol takmer celý piesňový. „Tentokrát som sa výraznejšie nechala inšpirovať slovenskou melodikou. Album je obrazom toho, že sa pohybujem aj mierne na experimentálnej pôde, no zároveň sa držím vokálneho prejavu, ktorý mi je stále veľmi blízky, ako najpriamejší spôsob komunikácie s publikom,“ vysvetľuje Miriam.

Súčasťou sólového projektu Miriam Kaiser je hudobný sprievod sláčikového tria, bicích a kláves v spojení s jemnou elektronikou. V stálej zostave figuruje huslista Milan Adamec, ktorý je zároveň hudobným producentom projektu. Na klávesy a bicie hrá Milo Adamkovič a na projekte spolupracuje tiež violončelistka Katka Kozelková a violisti Tomáš Kaiser a Júlia Bolebruchová. Vo vybraných skladbách figuruje v zostave aj perkusionistka Jarka Krajčíová.

Vianočný koncert Miriam Kaiser s komorným orchestrom ZOE si môžete vychutnať v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca v Bratislave krátko pred Vianocami, presne 21. decembra 2016.

Tracklist albumu:
Plameň
Skôr ako sa rozvidní
Najlepšie veci
Biely a Čierny Váh /kánon/
Zvony
Pokiaľ som
Amália
Rieka /gdae/
Poznaná
Stará baba