Svěráka s Klusom spojil muzikál

Oscarový režisér Ján Svěrák a oceňovaný spevák a skladateľ Tomáš Klus spojili svoju fantáziu a skúsenosti a vytvorili Branický zázrak. Tak sa volá ich nový divadelný muzikál, ktorý si dal za cieľ pretancovať sa s ľuďmi bez domova späť k radosti zo života. Tomáš Klus si v muzikáli aj zahrá a predstaví naživo 18 úplne nových piesní. Divadelná prvotina megaúspešného režiséra Jána Svěráka má na Slovensku premiéru 22. januára v Divadle Nová scéna.

Začal som písať nový scenár, a dlho som nechcel uveriť tomu, že mi pod rukami nevzniká film, ale divadelný muzikál. Ja som totiž divadlo nikdy nerobil! A kto by mal zložiť všetky tie nové piesne? Snáď jedine Tomáš Klus by mohol, konštatuje režisér a scenárista Ján Svěrák.

Mystický príbeh zo súčasného pražského Braníka rozpráva o pesničkárovi v kríze stredného veku. Cíti, ako sa vzďaľuje svojej žene a ako mu ubúda síl. Keď mu zmizne aj bicykel z garáže, rozhodne sa nájsť vinníka a získať späť, čo mu kedysi patrilo. Tak sa dostane až k miestnym bezdomovcom v lesíku, ktorým sa údajne za splnu zdajú mocné sny. Strávi s nimi magickú noc, ktorá prinesie nečakané prebudenie. Obľúbený pesničkár , Tomáš Klus si príbeh tak zamiloval, že pre neho počas niekoľkých mesiacov zložil 18 nových piesní, zahral si aj hlavnú postavu a spolu s kapelou predstaví na pódiu komorné, lyrické skladby, ale aj veľkolepé muzikálové čísla, ktoré tvoria os príbehu.

Nič lepšie som asi v živote neurobil. Snáď preto, že som prvýkrát nepísal len o sebe, priznáva autor hudby Tomáš Klus.

Ján Svěrák v muzikáli spája pôsobivé kontrasty – prostredie bezdomovcov a pozlátko popularity slávneho speváka, dekorácie z recyklovaných materiálov a výtvarné projekcie. Civilné reálie pražskej periférie a zápletka s ukradnutým bicyklom vytvárajú v kombinácii so vznešenými tónmi živej hudby traskavú zmes. Humorné nadsadenie a hudba majú silu s ľahkosťou odovzdávať posolstvá, ktoré si divák môže odniesť v srdci.

Máme tendenciu zatvárať oči pred realitou, pokiaľ sa nám nepáči ako napríklad spomínaní bezdomovci. Pritom to býva práve ona odmietaná a zapudzovaná časť skutočnosti, ktorá nám nastavuje to najvernejšie zrkadlo, uzatvára Ján Svěrák.