Znova a zas svetová

Zdroj foto: FB Dara Rolins

Nemyslím si, že v Československu existuje umelec, ktorý si ide celú (nie krátku) kariéru za svojim cieľom a navyše je svetový vo všetkých významoch toho slova. Možno medzi súčasnými mladými sa raz niekto nájde, ale tí zas fungujú inak, pretože do kontaktu so šoubiznisom prišli v slobodných časoch plných možností vďaka internetu i otvoreným hraniciam. Žiaľ, tiež do doby, kedy sa Janovia, Moniky a im podobní rodia ako huby po daždi. Ono zabékať a nahrať niečo doma v detskej izbe a spracovať to vďaka jednoduchým počítačovým programom, či umelej inteligencii dokáže dnes naozaj každý. Ibaže na to, aby človek niečo v šoubiznise znamenal musí makať. Jedinou výnimkou, alebo ak chcete, jedinou privilegovanou je Dara Rolins. Tá sa sebe makala od ranného detstva a vďaka tomu vie, že niečo dosiahnuť tiež znamená neprestať makať.

Mnohí si mysleli, keď si Darina Rolincová v 90-tych rokoch zmenila umelecké meno na Dara Rolins, že je to rozmar namyslenej hviezdičky, ibaže Dara nikdy nebola horenos, hoci vzhľadom k tomu, ako pristupovala k svojej práci a čo v nej dosiahla, by ním s nadhľadom mohla byť. Zmena mena vtedy bola jasnou indíciou, že už nechce spievať československý pop, ani nemecké šlágre, že ju baví muzika ktorá má dušu i rytmus a oboje oveľa temnejšej farby, než je, či vtedy bývalo v strednej Európe zvykom.

Neviem, koľkí si to pamätajú, ale hneď po zmene mena Dara odštartovala spoluprácu s členmi kapely Kool and The Gang, ktorí nielenže jej napísali a produkovali nejaké songy (album What You See Is What You Get, 1996), ale dokonca im naspievala vokály do niektorých piesní. Dara Rolins sa stala svetovou a ja v podstate už niekoľko dekád tvrdím, že keby sa narodila trochu ďalej, než v Československu, možno by naozaj stačilo iba kúsok za hranicou na západ od Čiech, mohla z nej byť medzinárodná megahviezda, ikona, Madonna Európy (a lepšia než tá z Ameriky). Dara Rolins svoje kvality dokazuje každým jedným singlom, každým jedným albumom a ani ten posledný nie je výnimkou.

Speváčka veľmi rýchlo pochopila (a vôbec sa tým netají), že žiť v Amerike, alebo Londýne ešte neznamená stať sa medzinárodnou hviezdou. Na to treba kontakty a venovať tomu celú seba. A nikdy nie je isté, že to dopadne podľa predstáv. Dara teda zakotvila v Prahe a ide si svoje farby, ktoré vo väčšine prípadov doďaleka presahujú hranice Česka, Slovenska, i oboch krajín dohromady. Dara sa za roky pôsobenia na hudobnej scéne stala ikonou, ktorá je jednak stále stotožnená i so svojou rannou tvorbou a hrdo sa k nej hlási a jednak zo svojho mena vybudovala značku, pričom sa vôbec nebavím o produktoch, ktorým prepožičala svoje meno, alebo ich len v rámci spoluprác propaguje na svojich sociálnych profiloch, ktoré sledujú státisíce ľudí. Bavím sa o hudbe.

Dara patrí do kategórie speváčok, ktoré nemajú potrebu vydávať každé dva roky nový album. Medzi tým aktuálnym a tým predošlým (etc…) prešlo neuveriteľných osem rokov. Samozrejme, keď mala potrebu upozorniť na seba ako na speváčku a dávalo jej to zmysel, vydala nejaký singel, väčšinou promovaný skvelým klipom (mimochodom, týchto mimoalbumových singlov je už toľko, že by ich mal niekto pozbierať a vydať na nejakej kompilácii). Jedným z posledných bol Vzduch, jeden z najúžasnejších songov tohto roku i desaťročia a nechápem, kam sa stratil a prečo sa na platni neobjavil. Po ňom sa už začalo hovoriť o celej platni. Medzitým Dara niekoľko rokov vypredávala najskôr pražskú O2 Arénu a ostatný víkend i bratislavský zimák, kde odpálila dva mega koncerty, ktoré ešte po niekoľkých dňoch plnia stránky internetových i tlačených novín a magazínov.

Snáď sa v návale emócií zo svetových koncertov nestratí samotná albumová novinka Znova a zas, z ktorej piesne ostatne zazneli i na bratislavských koncertoch. Dara Rolins pri príprave albume po čase znova oslovila svetových producentov a tí ju neodmietli. A že išlo o naozaj luxusné mená… Na platni pracovali ľudia, ktorí k úspechom dopomohli speváčkam Rita Ora, či Dua Lipa. Za mňa osobne by bolo svetové aj to, keby Dara prdela do duchny, ale tá platňa má naozaj svetové parametre. Hudobne i produkčne je mimoriadne moderná, prináša všetky súčasné hudobné trendy, sú na nej naozaj vydarené veci. Tanečné záležitosti gradujú a na víkendových koncertoch museli vyvolávať orgazmy (Lepší svet, Do neba, Karma). Dara je však aj vážna, účtuje sa s médiami (Právo), prekvapivo, až mrazivo vyznieva skladba Stratené, ten text je nenormálne silný a španielska produkcia piesni dodáva neskutočnú emóciu, či jediná kolaborácia na albume a to duet s dcérou Lolou, ktorý je tak prirodzeným spojením, až to vyvoláva úsmev pri pomyslení, že Dara Rolins už má komu odovzdať svoju ikonickú štafetu.

Našťastie, absolútne nič nenasvedčuje tomu, že by niečo také malo nastať. Dara Rolins je v excelentnej forme, to, čo robí ju baví. Frázovanie v niektorých piesňach síce porušuje všetky princípy slovenského jazyka a chvíľu si na to treba zvyknúť, no ale koho už by toto iritovalo? Deje sa to však napríklad hneď v prvej piesni Právo, ktorá je vo všetkých ohľadoch skvelá, no na frázovanie som si musel chvíľu zvykať. Avšak dnes je to spolu s pesničkami KarmaStratené moja najobľúbenejšia pieseň na platni.

Nemusíme sa baviť o tom, ako dlho je Dara Rolins na hudobnej scéne, toto vedia všetci. Že ju miluje moja generácia (v podstate rovesníci) je normálne. Fakt, že ju doslova žerie o generáciu, či dve mladšie publikum hovorí za všetko. Dara Rolins je bezpochyby československá Madonna, s tým rozdielom, že Dara Rolins vie aj spievať. Znova a zas je fantastický album. Zatiaľ je k dispozícii v digitálnej forme a momentálne sa neviem dopátrať toho, či sa plánuje aspoň CD, i keď ja sa prihováram rovno za vinyl. Taký špeciálny, zberateľský, ikonický ako Dara Rolins.

Pavol Božík
90%