Prečo majú mestá takú zlú povesť?

Mestá vo svojich obyvateľoch podporujú schopnosť prostredníctvom spolupráce dosiahnuť výnimočné výsledky, píše vo svojej knihe Triumf mesta Edward Glaeser a tvrdí, že práve veľkomestá sú najzdravšie, najzelenšie a najbohatšie v ekonomickom aj kultúrnom zmysle. Vydáva sa do histórie a cestuje po celom svete, pričom opisuje, ako veľkomestá fungujú a ako ľudstvo vďaka nim napreduje.

Glaeser je odvážny reportér a šikovný analytik, ktorý presvedčivo a naliehavo vysvetľuje, prečo sú mestá výnimočné a dôležité. Výsledkom jeho výskumu je množstvo dôkazov o tom, že práve veľkomestá sú tým najlepším vynálezom v histórii ľudstva a zároveň aj našou najväčšou nádejou do budúcnosti.

V knihe Triumf mesta rozoberá, prečo sú mrakodrapy výnimočné, čomu vďačia mestá za svoj úspech aj to, ako sa podarilo skrotiť sídliská. Zaujímavá je kapitola Čo je dobré na slumoch a prečo mestá upadajú.

Jeho kniha je naozaj čítavá a ponúka množstvo zaujímavých faktov. Pustil sa cestou spochybňovania zažitých predstáv a predsudkov. Ak aj čitateľa nepresvedčí, minimálne ho prinúti zamyslieť sa a možno aspoň v duchu diskutovať. Glaeser totiž chápe mesto a veľkomesto ako organizmus, ktorý dokáže pri správnom nastavení produkovať oveľa viac pozitívnych efektov, ako je to v súčasnosti. A ako si možno myslíme.

Majstrovské dielo, napísal o knihe Steven D. Levitt, spoluautor hitu Freakonomnics a The New York Times Book Review hodnotí slovami: Plné zaujímavých myšlienok.

Edward Glaeser sa v rámci svojej profesionálnej dráhy zameral na empirické štúdium ekonómie miest. Jeho práce týkajúce sa historickej evolúcie miest ako Boston a New York mali podstatný vplyv na ekonómiu a mestskú geografiu. Okrem toho písal o množstve tém, sociálnou ekonómiou počínajúc a ekonómiou náboženstva končiac. Získal uznanie prominentných ekonómov, pochvalne sa o ňom vyjadrili aj nositelia Nobelovej ceny za ekonómiu George Akerlof a Gary Becker. V roku 2006 začal Glaeser písať pravidelný stĺpček pre New York Sun, prispieva aj do The Boston Globe a The New York Times.

Milan Buno, knižný publicista