Bedári sa rozrástli o ďalšiu – nórsku – rodinu

Les Misérables v Oslo (Foto: Folketeateret)

Do rodiny viac než štyroch desiatok krajín a 170 miliónov návštevníkov, ktorí videli muzikálovú klasiku Les Misérables, v septembri pribudlo nórske Oslo. Počet divákov sa týmto naštudovaním opäť rapídne zvýši, keďže od septembrovej premiéry je predstavenie vypredané a lístky s veľkými ťažkosťami zoženiete až na pol roka dopredu.

Bedári slávia v Oslo fenomenálny úspech a keď sa mi podarilo horko ťažko dostať sa na pridané víkendové predstavenie, pochopil som prečo je to tak. Od roku 1992 som veľkým fanúšikom Bedárov a spôsobilo to prvé české naštudovanie uvádzané pár týždňov v pražskom Vinohradskom divadle. Odvtedy som videl predstavenie v niekoľkých jazykoch, na niekoľkých kontinentoch. Ani jednému sa však nepodarilo prekonať moje nadšenie z pražského leta 1992. Až teraz v Oslo!

Oslovské divadlo Folketeateret sídli v samom srdci nórskeho hlavného mesta, učupené v nenápadnej pasáži, kde by ste ho zrejme nehľadali. Keď však prechádzate popri ňom, obrie púťače na muzikály Les MisérablesFantóm opery (mimochodom premiéru mali s rozdielom jedného dňa) sa prehliadnuť nedajú. Táto nórska muzikálová meka zažíva jedinečné obdobie. Muzikál Bedári je vypredaný na pol roka dopredu a získať vstupenky je priam nadľudský výkon. Jednoducho treba k tomu kus šťastia.

Ten zážitok, alebo ak chcete trochu boja so šťastím a s časom však za to stojí. Aktuálne nórske naštudovanie tejto muzikálovej legendy legiend je dych berúce a emócie bičujúce. Vo Folketeateret stavili na stabilitu. Žiadne alternácie, stály súbor, rovnakí herci. No, herci, to sú Páni herci! A hoci ani jedného z nich nepoznám inak ako Jeana Valjeana, či Cosette jednoducho mená ako André Søfteland, Hans Marius Hoff Mittet, Håvard Bakke, Haddy Njie, Amanda K´Odingo, Dennis Storhøi, Mariann Hole či Lars Henrik Aarnes mi moc nehovoria, neviem sa zbaviť pocitu, že ide o študovaných muzikálových hercov, ktorí vedia rovnako excelentne spievať, ako aj hrať.

Výkony účinkujúcich zaručujú zimomriavky počas celého predstavenia. Jednoducho, pozeráte na to s otvorenými ústami, pretože tí ľudia naozaj hrajú a naozaj spievajú. A keď poviem, že hrajú, tak myslím, že to robia tak, že tomu uveríte. Proste, keď niekto Fantine uštedrí facku, alebo ňou počas bitky hodí zo strany na stranu, tak máte pocit, že ju to naozaj bolí. Divák má jednoducho dojem, že sa to naozaj deje.

Nórske naštudovanie Bedárov je vskutku výnimočné. Kladie sa dôraz na detail. Ak v popredí spievajú a hrajú hlavní hrdinovia, tak si môžete byť istí, že sa niečo deje i na pozadí. Všetko do seba nádherne zapadá, všetko dáva zmysel. Poňatie je mierne upravené oproti naštudovaniam, ktoré som videl, tu však nemôžem zachádzať do detailov. Do obsahu sa nič nemení, iba poňatie je miestami iné. Asi najciteľnejšie je to na záver. A môžem povedať, že som mal pocit, že dojímavejšie, ako som to videl doteraz, sa to ani urobiť nedá. Dá! Doslova. Pri záverečnom standing ovations sledujem okolo seba ľudí, ktorí si hromadne utierajú slzy z očí. Pre hercov nemôže existovať lepšia odmena!

Nóri si dali záležať tiež na kulisách. Tak hutné som ich nezažil ešte ani pre jednom naštudovaní. Všetko sa hýbe, všetko do seba zapadá, ako kolieska v hodinkách, v úvode vidíte na vode sa pohybujúcu korbu obrovskej lode, ktorá je na scéne asi šesť minút. Určite by sa to dalo vymyslieť aj menej monštrózne, ale efekt by tak obrovský nebol. Kulisy nórskeho naštudovania prekonávajú absolútne všetky očakávania a viac než divadlu sa už približujú už skôr filmovému spracovaniu Toma Hoopera z roku 2012. Dojem neskutočný!

Odvážnym krokom je obsadenie FantineCosette tmavými herečkami. Keď si to tvorcovia dovolili pri poslednom broadwayskom naštudovaní, museli za to ustáť vlnu kritiky. Nóri s tým nemajú najmenší problém a pravdupovediac, nikde inde to nevyznie tak prirodzene ako multikulturálnom Oslo. Jediné, čo ma na tom celom trápi je, že som si nemohol do zbierky CD s naštudovaniami muzikálu pridať ďalšie – to nórske. CD nevyšlo, snáď sa to časom ešte zmení, nikdy nie je neskoro a v tomto prípade to platí aj trojnásobne.

Mať totiž v poličke nórske naštudovanie, to je jednoducho poklad. Pretože Nóri, ktorí napríklad neprekladajú americké filmu, ale ich v televízii púšťajú s nórskymi titulkami, uvádzajú Bedárov v nórčine. Až tu si človek uvedomí, aký je ich jazyk spevavý. Excelentné frázovanie pri tak náročnej a rozsiahlej téme je jednoducho balzam.

Vďaka nórskemu naštudovaniu dostal muzikál Bedári ďalší rozmer a práve Nóri ukázali, že ak už máte pocit, že táto klasika je nedotknuteľná a inak sa to nedá, tak ešte vždy je cesta, ako dokonalé zdokonaliť. Excelentný zážitok. Ak by ste mali cestu do Oslo a šťastie na lístky, nehľaďte na to, že za cenu jednej vstupenky by ste u nás na muzikál zašli i traja. To je jednoducho Nórsko.

Mimochodom, verím, že všetko dopadne ako má a v lete budúceho roka sa medzi krajiny, v ktorých boli uvedení Bedári, zaradí konečne i Slovensko. Divadlo Nová scéna pripravuje premiéru slovenského naštudovania na koniec júna 2018. Bude s čím zápasiť, Nóri aj na tomto poli postavili latku poriadne vysoko.

Pavol Božík
100%