Dvere kajuty môžu byť cestou do pekla

Čas je vzácna a drahá devíza, ktorej hodnota i napriek spomalenej dobe, ktorú momentálne žijeme, neklesá. Audioknihy som vždy počúval v aute, pri domácich prácach, pri varení, pri prechádzkach. Nikdy som ich do uší nedostal toľko, koľko by som chcel, avšak na druhej strane som sa tešil z toho, že ich počúvaním sa aspoň čiastočne dostanem ku knihám, ktoré si chcem (už zrejme až na dôchodku) prečítať a môžem tak tráviť čas zmysluplnejšie, napríklad v zápchach v preplnených mestách.

To, čo budem počúvať som si vyberal veľmi precízne a postupne sa okruh mojich obľúbených autorov zúžil na pár vyvolených a potom na tých, ktorí mali napokon šťastie, že som sa ich tvorbe venoval. Pravdupovediac, niektorých som ani nedopočúval a odporúčal ich na večnosť bez druhej šance, iným som druhú šancu dal, niekoľkým sa podarilo votrieť sa natrvalo do zoznamu obľúbených.

Sebastian Fitzek je nemecký autor detektívok, ktoré bezpochyby kraľujú v rebríčku mojich obľúbených žánrov. Je to však nováčik, ktorého tvorba mi doteraz ostávala veľkou záhadou, avšak napokon som siahol po jeho audionovinke Pasažiér 23, ktorá vyšla dokonca v slovenčine. Prečo som sa pre ňu rozhodol?

1/ pretože jeho detektívky všetci velebia do nebies
2/ pretože Pasažiera 23 vychvaľujú všetci najviac
3/ pretože som sa na veľkých lodiach osobne plavil
4/ pretože, či to bolo na jednu, dve, alebo sedem nocí, vždy to bol ohromný zážitok
5/ pretože audiokniha vyšla v slovenčine, čo je stále skôr vzácnosť
6/ pretože ju načítal Peter Kočiš a po Svini som si ho ako narátora veľmi obľúbil
7/ pretože sa v príbehu spomína Oslo, čo som samozrejme dozvedel až počas počúvania

Policajný psychológ Martin Schwartz prišiel pred piatimi rokmi za mysterióznych okolností o ženu a syna. Stalo sa to počas ich dovolenky na luxusnej zaoceánskej lodi Sultan. Nikto z posádky mu však nevedel vysvetliť, ako k tomu došlo. Martin je odvtedy psychicky na dne a vrhá sa ako utajený vyšetrovateľ do najnebezpečnejších policajných akcií, kde mu neraz ide o holý život. Uprostred zásahu mu zatelefonuje čudácka stará dáma, ktorá sa predstaví ako autorka trilerov. Presviedča ho, že sa bezpodmienečne musí nalodiť na Sultána, pretože našla dôkaz, čo sa asi prihodilo jeho rodine. Martin sa zaprisahal, že nikdy nevkročí na loď. Keď sa dozvie, že na lodi sa objavilo dievčatko s medvedíkom jeho syna v náručí, ktoré zmizlo pred niekoľkými mesiacmi, neváha a na loď sa vyberie…

Šokujúce je, že Sebastian Fitzek sa zaprisaháva, že vychádza z bohatých rešerší a že na veľkých lodiach reálne miznú ľudia bez stopy. Samozrejme, väčšinou ide o samovraždy, kedy sa obete vrhajú do vĺn a odtiaľ niet záchrany. Nikto ich nevidel, nikto ich nenájde. Je to možné. Autor však prichádza s oveľa prepracovanejším príbehom, a kto sa aspoň raz takto na lodi plavil a vie si predstaviť, ako to tam vyzerá, vie, že autor možno nemusel ani tak popúšťať uzdu fantázii.

V tomto je Pasažier 23 jedinečný a originálny. Plavby loďami sú stále obľúbenejšou formou dovoleniek, pretože niekoľkoposchodové plavidlo je vlastne také plaviace sa mesto, na ktorého palubách nájdete úplne všetko a v podstate každé ráno zakotvíte na inom kúsku zeme a čaká vás nové dobrodružstvo. Ak sa nestratíte. Potiaľto v poriadku. Samotné finále a rozuzlenie prípadu mne prišlo na hranici úchylnosti a v poslednej dobe mám stále viac dojem, že ponuka autorov detektívok už dávno presahuje dopyt a tak sú ochotní zaujať čímkoľvek a častokrát balansovať na tenkom ľade, kde k prekročeniu hranice únosnosti stačí jeden nepozorný krok. Či to platí aj prípade Pasažiera 23, musí čitateľ / poslucháč usúdiť sám.

Osobne audioknihu odporúčam. Peter Kočiš ako narátor opäť presvedčil, že je pre vydavateľa dobrou voľbou a najmä na surové detektívky, či v podstate skutočné príbehy sa jeho prednes dokonale hodí. Odpoveď na otázku, či vďaka nemu siahnem po ďalšom Fitzekovi zatiaľ zodpovedať neviem. Možno niekedy. Pretože čas je, napriek dobe, ktorú žijeme stále drahá a vzácna devíza.

Pavol Božík
70%