Hoď po svini, kto si bez viny

Marko Igonda vo filme Sviňa

Aký je rozdiel medzi politickou érou Predsedu, ktorou sa Mariana Čengel Solčanská zaoberá vo svojom filme Únos (2017) a Bobovou politickou érou, ktorá dominuje filmu Sviňa (2020)? V podstate žiadna. Len šušťákové súpravy sa vymenili za obleky a mafia úraduje viac sofistikovanejšie. To znamená, že už nevybuchujú autá a nezomierajú v nich ľudia, ktorých treba z akéhokoľvek dôvodu odpratať, prachy sa perú nenápadnejšie a ak treba niekoho odstrániť, tak sa rovno strieľa. Ale to už musí zrejme ísť naozaj do tuhého. Inak sa nezmenilo nič. Vlastne jedno ešte áno. Solčanskej sa názvom nového filmu podarilo trefne pomenovať tých, ktorí Slovensku v danej dobe vládli.

Mariana Čengel Solčanská má na konte päť veľkých filmov. Priznám sa, že mňa osobne oslovila už svojou prvotinou Legenda o lietajúcom Cypriánovi, ktorého spracovaním považujem za jeden z najlepších slovenských porevolučných filmov. Keď sa v kine skončil Únos, ostal som bez dychu sedieť v kresle a iba ťažko som rozchádzal spracovanie najzásadnejšej a dodnes nepotrestanej politickej akcie novodobého Slovenska. Kto však mohol tušiť, že zatiaľ čo sa počas éry Predsedu unášalo, za éry Boba sa bude dokonca vraždiť?

Krajinku kdesi pod horami ovládajú vysokopostavení zločinci, ľudia prepojení s politikou, mafiou, ale aj s políciou, súdmi a veľkými kšeftami. Závislá tínedžerka zmizne z resocializačného centra, no nikomu nechýba. O nútenom sexe a drogách chce povedať na polícii, ale pošlú ju preč. Vyhľadá novinára, ktorý sa pustí do rozplietania neuveriteľnej chobotnice zločinu, mafie, vydierania. Talentovaný politik sa stane predsedom a ovládne celú krajinu, pretože kto má moc, má pod palcom aj políciu, aj štátne obchody. Z malého veksláka sa stáva veľký vydierač, ktorý s ľuďmi narába ako so šachovými figúrkami. Lenže môže pravda prežiť, medzi ľuďmi, ktorým ide o prachy a moc? Alebo sa boh peňazí neštíti ani vraždiť?

Zatiaľ, čo k predchádzajúcemu filmu si režisérka napísala vlastný scenár, pri Svini sa inšpirovala rovnomennou knihou Arpáda Soltésza. Napriek veľmi striedmej minutáži sa Solčasnkej podarilo do filmu dostať najzásadnejšie línie knižného príbehu (doporučujem vypočuť si audioknihu bravúrne načítanú Petrom Kočišom) a nakrútiť ich, prinajmenšom, veľmi interesantne. Darmo sa totiž v úvode knihy i samotného filmu objavuje veta o tom, že osoby z príbehu sú vymyslené a ich podobnosť s niekým skutočným je čisto náhodná. Divák nemusí nutne oplývať znalosťou veľkej násobilky, aby si zrátal dve a dve a dosadil si, o kom ten film vlastne je. Najvýraznejšie sa to prejavilo v jednej predvolebnej televíznej diskusii, keď ktorási z nádejných političiek podala predstaviteľovi vtedy vládnucej strany obálku so slovami: A tu ešte máte lístky na film Sviňa, aj vy tam hráte! A veruže, je tam! 😊

Mariana Čengel Solčanská ma už pri Únose presvedčila, že ju baví točiť politické drámy a že ich nakrúcať vie! Uznanie si u mňa získala navyše tým, že si sama napísala scenár. Pri Svini sa síce nechala inšpirovať knihou, ale na kvalite filmu to nijako neubralo. Naopak, k spracovaniu sa postavila veľmi dôstojne, zachovala základnú líniu, niečo málo prispôsobila svojim filmovým potrebám a možno víziám, avšak ničím z toho o nič neokradla diváka, ktorý ak by sa začítal do knihy, alebo si vypočul audioknihu, dostane len viac rozšírenú verziu. Absolútne sa mi nechce polemizovať nad tým, či Solčanská stanovila premiéru zámerne krátko pred voľbami (6. februára 2020). Myslím si, že film by lámal rekordy návštevnosti aj v prípade, že by sa neschyľovalo k voľbám. Chcelo sa mi napísať, že ak sa Solčanskej podarilo filmom otvoriť oči aspoň jednému nerozhodnutému voličovi, vďaka za to. To v podstate platí, i keď nadšenie zo zmien upadá priamo úmerne faktu, že deratizéri po tých predošlých ešte nestihli ani poriadne vydezinfikovať a už vychádzajú na povrch kauzy nové, ktoré dokazujú, že Podnikateľ mal dosah zrejme naozaj na každého a hoci sedí v base, kontakty s ním budú mať časovo siahodlhé následky. Dúfajme!

Hoci mi na spracovaní filmu nevadilo takmer nič (možno príliš veľa vulgárnych výrazov, ktorých podstatu síce chápem, ale tiež si myslím, že by sa dali obmedziť), problém bol, že som vedel, do čoho idem, čo môžem očakávať. Pri Únose som síce poznal tému, ale scenár bol pôvodný. Pri Svini som vedel, že sa Solčanská opiera o knižný príbeh, takže tam (u mňa) opadlo to mravčenie v žalúdku z očakávania, aké to bude obsahovo. Svojim spôsobom to dopadlo výborne. Absolútnym prekvapením boli najmä herci v menších úlohách, hoci výhrady nemám voči žiadnemu hereckému výkonu. Isteže, v úlohe Boba by som si predstavoval oveľa menej sladšiu tvár, než akú má Marko Igonda, ale to nič nemení na tom, že dal do výkonu absolútne všetko, rovnako ako Jozef Vajda, Diana Mórová (mimoriadne ju baví hrať mrchy a mimoriadne jej to ide), či skvelá Szidi Tobias, ktorá síce nemá na obraze príliš veľký priestor, avšak svojim prirodzeným výkonom zanecháva nezabudnuteľný dojem. Príbeh je zmysluplný a poukazuje na to najzásadnejšie, čo žiaľ, posledných dvanásť rokov na Slovensku nebolo iba výmyslom spisovateľa, ale žiaľ, v mnohom (a možno vo všetkom?) realitou. Sviňa je bez zbytočných filtrov ukážkou toho, že politika vôbec nemusí byť o politikoch, tí sú častokrát skôr malí ustráchaní chlapci na vysokých postoch, ktorí len robia, čo sa im káže, pretože musia, lebo spôsobov, ktoré si častokrát sami vyrobili na vlastné vydieranie, zrejme niekde leží viac než dosť.

Či sa vo svojom čase podarilo Solčanskej presvedčiť aspoň jediného nerozhodného voliča, sa už zrejme nedozvieme. Ibaže s jej Sviňou prichádza do filmového sveta ešte niečo nové navyše. V čase, keď na svet zaútočil nepoznaný vírus, lámala Sviňa v kinách rekordy návštevnosti. Tie z minúty na minútu uťala situácia, ktorá zatvorila kiná a nikto netušil, čo sa bude diať. Tvorcovia relatívne skoro a na Slovensku zrejme prví prišli s tým, že film ponúkli k dispozícii za poplatok online a kino tak dodnes prinášajú divákom rovno do obývačky. Po prvých premietaniach dokonca došlo na to, že si divák film oficiálne kúpi, môže si ho stiahnuť a sledovať kedykoľvek a ako často chce. Osobne som to urobil na platforme aerovod.cz, kde poplatok vychádza na zhruba polovičnú cenu originálneho DVD. Je to riešenie mimoriadne súčasné a zároveň mimoriadne odvážne v krajine, kde internetové pirátstvo nepatrí práve k malým problémom. O to väčší je môj rešpekt voči Mariane Čengel Solčanskej a ďakujem jej za to, že ukázala, že práve tadiaľto vedie cesta, ktorá môže byť v distribúcii (snáď nielen slovenských filmov) budúcnosťou.

Pavol Božík
80%

Réžia: Mariana Čengel Solčanská
Hrajú: Jozef Vajda, Marko Igonda, Dano Heriban, Diana Mórová, Andrej Remeník, Dana Droppová, Petra Dubayová, Lukáš Pelč, Jakub Rybárik, Branislav Bystriansky, Gabriela Marcinková, Szidi Tobias, Kamil Mikulčík

Žáner: Politická dráma
Pôvodný názov: Sviňa
Rok výroby: 2020 (6. február 2020)
Distribúcia: Aerovod.cz (na báze digitálnej platformy)
Rok vydania: 2020
Celková dĺžka: 98 minút